Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Nu op Klara:

Benjamin Grosvenor - Homages

Benjamin Grosvenor - HomagesKlassieke muziek, CD

Uitvoerder: Benjamin Grosvenor, piano. Label: Decca 483 0255.
Hoes van de cd Homages van Benjamin Grosvenor

Homages van Benjamin Grosvenor

Programma: Johann Sebastian Bach/arr. Ferruccio Busoni: Chaconne uit BWV1004; Felix Mendelssohn: nr.1 in e en nr.5 in f uit Zes preludes en fuga’s op.35; César Franck: Prélude, Choral et Fugue; Frédéric Chopin: Barcarolle op.60; Franz Liszt: Venezia et Napoli uit Années de pèlerinage II: Italie.

De Britse pianist Benjamin Grosvenor is nog maar altijd 24, en toch is dit al zijn vierde cd voor Decca, het label waarbij hij in 2011, als jongste artiest ooit, een exclusief contract tekende. Zijn eerste cd ‘Chopin Liszt Ravel’ was in 2012 meteen goed voor een Gramophone Award voor beste instrumentale album; zijn tweede was een cd met concerto’s van Gershwin, Saint-Saëns en Ravel en met zijn derde cd ‘Dances’, met werken van o.a. Albeniz, Bach en Chopin, bewees hij dat hij bijzonder intelligente en gevarieerde recitals kan samenstellen. En altijd gaat hij in die recitals op zoek naar verborgen verbanden tussen werken die soms wel door verschillende eeuwen van elkaar gescheiden zijn. Trouwens, Grosvenor probeert deze programma’s altijd eerst uit tijdens live concerten.

Op deze nieuwe cd, met de titel ‘Homages’, wilde Grosvenor, zo stelt hij in het cd-boekje, componisten bijeenbrengen die, als een soort van eerbetoon, “iets nieuws van iets ouds maken.” Zo grijpen Felix Mendelssohn in zijn zes preludes en fuga’s en César Franck in zijn Prélude, Choral et Fugue terug naar de preludes van Johann Sebastian Bach. En met Bach begint ook deze cd, met het beroemde arrangement van Ferruccio Busoni van de omvangrijke chaconne, oorspronkelijk voor viool solo. Voorts vind je, nog steeds volgens Grosvenor, op deze cd ook nog werken van twee componisten die zich lieten inspireren door de Italiaanse volksmuziek: de beroemde barcarolle van Frédéric Chopin, en drie stukken met de titel Venezia e Napoli uit de grote cyclus Années de Pèlerinage van Liszt.

Wat meteen opvalt in de Chaconne van Bach, zijn het eerder bedachtzame tempo, de heldere articulatie en de volle, rijke pianoklank van Grosvenor, maar ook zijn gevoelige en verinnerlijkte aanpak. Hij slaagt erin om in deze grootse schepping de werelden van de barok en de romantiek met elkaar te verzoenen. Dezelfde mengeling van poëtische verfijning en het grote romantische gebaar vind je terug in het vervolg van dit recital. Dat is zeker zo in de drie delen van Venezia e Napoli van Liszt die hier elk een heel eigen sfeer en kleur krijgen.

- Bart Tijskens

 

Klara's oordeel