Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Nu op Klara:

Carolin Widmann - Mendelssohn - Schumann

Carolin Widmann - Mendelssohn - SchumannKlassieke muziek, CD

Uitvoerders: Carolin Widmann, viool; Chamber Orchestra of Europe. Label: ECM 481 2635.
Hoes van de cd van violiste Carolin Widmann

Carolin Widmann in concerto's van Schumann en Mendelssohn

Programma: Felix Mendelssohn: Concerto in e voor viool en orkest op.64 – Robert Schumann: Concerto in d voor viool en orkest WoO23.

Toeval of niet, maar de twee concerto’s op deze nieuwe cd waren meteen ook de laatste orkestrale werken van beide componisten. Het concerto van Mendelssohn kende al van bij de première in 1845 een enorm succes. Bij het concerto van de ongelukkige Schumann lag dat toch wel enigszins anders: Clara Schumann, die over de uitgaven van de werken van haar man waakte, en de beroemde violist Joseph Joachim, aan wie het werk was opgedragen (maar die het nooit zou uitvoeren), beslisten dat het vioolconcerto niet goed genoeg was voor publicatie. Ook anderen vonden dat het concerto overdreven technische eisen aan de solist stelde, en dat het al tekenen vertoonde van de geestelijke ineenstorting van de componist. En zo bleef het werk onuitgegeven tot 1937, en werd het werd bijna een eeuw lang als een mislukking beschouwd. Toegegeven, vergeleken met het piano- en het celloconcerto, toont Schumann in zijn vioolconcerto niet bepaald een enorme melodische vindingrijkheid (in de finale duikt bijvoorbeeld vijf keer hetzelfde thematische materiaal op). En ook de opbouw ervan lijkt eerder diffuus. Maar toch is er ook heel wat moois in te ontdekken. Het machtige orkestrale hoofdthema van het openingsdeel bijvoorbeeld, dat de wereld van Bruckner al lijkt aan te kondigen; of het intens-nostalgische trage middendeel, waar Schumann zelf erg op gesteld was. Op zulke openblikken hoor je dan toch geniale flitsen van de grote componist Schumann. Niemand minder dan Yehudi Menuhin was een groot verdediger van het vioolconcerto van Schumann, en hij noteerde: “Dit concerto vormt de historisch belangrijke link tussen de concerto’s van Beethoven en Brahms, al leunt het meer aan bij het concerto van Brahms.”

En precies daar ook lijkt de Duitse violiste Carolin Widmann dit werk te willen plaatsen: halverwege Beethoven en Brahms. Moeiteloos, met een slanke toon en een soepele stijl, haalt zij de charme en de kracht van dit stuk naar boven. Het trage middendeel speelt Widmann met een ontroerende eenvoud en intensiteit, en de dansante finale loopt over van fantasie en goed humeur. De samenwerking met het ervaren Chamber Orchestra of Europe, door Widmann zelf aan de viool geleid, verloopt vlekkeloos.

Maar er is natuurlijk ook nog dat andere, veel beroemdere concert van Felix Mendelssohn, waar deze cd, wellicht uit commerciële redenen, mee opent. Widmann brengt een frisse en vitale vertolking van dit overbekende stuk, waarbij ze haar virtuositeit (de cadens in het midden van het openingsdeel!) altijd ten dienste stelt van het muzikale betoog.

- Bart Tijskens

Klara's oordeel