Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Nu op Klara:

Chiaroscuro Quartet - Haydn - Strijkkwartetten op.20

Chiaroscuro Quartet - Haydn - Strijkkwartetten op.20Klassieke muziek, CD

Uitvierders: Chiaroscuro Quartet. Label: BIS 2158.
Hoes van de Haydn-cd van het Chiaroscuro Quartet

Het Chiaroscuro Quartet in de zonnekwartetten van Haydn

Programma: Joseph Haydn: Strijkkwartetten op.20, nrs. 1-3.

Joseph Haydn schreef zijn zes strijkkwartetten op.20 op zijn veertigste, in 1772 in Esterhazy. Ze worden wel eens de zonnekwartetten genoemd, een verwijzing naar de guitig stralende zon die bovenaan de originele uitgave stond afgebeeld. Maar het is ook een symbool voor de ontvoogding van het strijkkwartet, dat de maatstaf zou worden voor alle andere genres binnen de kamermuziek. Want Haydn schreef hier misschien wel zijn eerste, echte meesterwerken binnen dat toen relatief nieuwe genre. Het zijn verbeeldingsvolle, verrassende en soms zelfs onvoorspelbare werken, met een bijzonder rijke en diepzinnige muzikale en thematische inhoud. Ze bevatten ook typische grapjes à la Haydn: zo toont Haydn in drie finales van de zes strijkkwartetten van zijn op.20 overtuigend aan dat een fuga niet alleen zeer ernstig kan zijn, maar ook een bron van vreugde en plezier.

Het Chiaroscuro Quartet, in 2005 opgericht rond de Russische violiste Alina Ibragimova, kent met een Spaanse tweede violist, een Zweedse altvioliste en een Franse celliste een internationale samenstelling. Zij vertolken meesterwerken uit de klassieke periode op oude instrumenten, met darmsnaren. Zij zijn daarmee niet de eersten: eerder waren er ook al Quatuor Mosaïques en het London Haydn Quartet. Hun discografie groeit gestaag en bevat intussen al opnames met muziek van Mozart, Beethoven, Schubert en Mendelssohn.

Weinig verrassend misschien: de leden van het Chiaroscuro Quartet spelen met erg weinig vibrato, en ze kiezen meestal voor behoorlijk snelle tempi. En ze overtreffen hier de vroegere ensembles door de stralende verfijning van hun klank en hun vloeiende samenspel. Misschien dat ze in al hun elegantie en met hun vlotte, vlekkeloze aanpak soms wat voorbijgaan aan de humor en de bijna romantische zeggingskracht van deze kwartetten, maar dat is wellicht ook vooral een kwestie van smaak en van hoe we gewend zijn deze concerto’s te horen uitvoeren.

Dit is daarom misschien niet meteen de aan te raden versie voor diegenen die deze werken pas leren kennen: zij grijpen dan beter naar de meer ‘traditionele’ versies van bijvoorbeeld het Hagen Quartet, het Jerusalem Quartet of het Leipziger Quartet. Maar liefhebbers die deze muziek al beter kennen, zullen zonder twijfel vele nieuwe inzichten en muzikale ontdekkingen opdoen.

- Bart Tijskens

Klara's oordeel