Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Nu op Klara:

Mozart - Pianoconcerto's KV413, 414 en 415 - Kristian Bezuidenhout

Mozart - Pianoconcerto's KV413, 414 en 415 - Kristian Bezuidenhout Klassieke muziek, CD

Uitvoerders: Kristian Bezuidenhout, pianoforte; Freiburger Barockorchester o.l.v. Gottfried von der Goltz. Label: harmonia mundi HMC 902218.
Hoes van de Mozart-cd van Kristian Bezuidenhout

Kristian Bezuidenhout en het Freiburger Barockorchester in de concerto's 11 t.e.m. 13 van Mozart

Programma: Wolfgang Amadeus Mozart: Pianoconcerto's nr.11, 12 en 13.

Kristian Bezuidenhout werd geboren in Zuid-Afrika, maar hij studeerde in Australië en Amerika. Het is intussen al weer vijftien jaar geleden dat hij de eerste prijs en de prijs van de luisteraars won op het Musica Antiqua Festival van Brugge. Dat was het begin van een schitterende internationale carrière als solist, begeleider en in kamermuziek op het klavecimbel, pianoforte en piano. Hij speelde intussen met zowat alle gerenommeerde oude muziekensembles en hun dirigenten, o.a. in concertreeksen met de complete concerto’s van Mozart en Beethoven. Vooral de muziek van Mozart ligt hem na aan het hart. Voor harmonia mundi maakte hij al, in negen volumes, een uitstekende integrale opname van zijn werken voor solo klavier. En deze nieuwe cd is het tweede volume in de reeks met de pianoconcerto’s. Het eerste volume bevatte de concerto’s 17, 22 en het Rondo KV386.

Mozart schreef de drie concerto’s op deze cd in de jaren 1782-1783; het waren zijn eerste pianoconcerto’s die hij in Wenen componeerde, na zijn verhuis daarnaartoe in 1781. En dat Mozart niet bepaald afkerig stond tegenover enige marketing, kunnen we lezen in een advertentie van 15 januari 1783 in de Wiener Zeitung, waarin "de heer kapelmeester Mozart zijn hooggeëerde publiek de publicatie aankondigde van drie nieuwe, pas voltooide concerto’s." Concerto’s die met een volledig orkest uitgevoerd konden worden, maar ook met alleen maar vier strijkers – waarmee Mozart natuurlijk een ruimer publiek én een grotere verkoop hoopte te bereiken. Aan zijn vader Leopold liet hij, in zijn typische stijl, weten dat het erg briljante en aantrekkelijke werken waren, waar alleen kenners hier en daar enige voldoening uit zouden halen; maar ook niet-kenners zouden ze wel aardig vinden, al zouden ze niet goed weten waarom! Hij vond dat deze concerto’s precies het midden hielden tussen te moeilijk en te gemakkelijk.

Wat meteen opvalt bij de opening van het twaalfde concerto, waarmee de cd opent, zijn de schitterende, levendige kleuren van het Freiburger Barockorchester o.l.v. de voortreffelijke concertmeester Gottfried von der Goltz: je komt, geholpen door de voortreffelijke opname, oren te kort om alle instrumentale details te horen. Mooi ook, met welke inzet en technisch gemak ze hier dialogeren met de solist Kristian Bezuidenhout. Deze speelt zijn partijen met een al even grote welluidendheid, concentratie en verbeelding.

- Bart Tijskens

Klara's oordeel