Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Nu op Klara:

Scala zaterdag 18 februari 20u: Madama Butterfly van Giacomo Puccini

Scala zaterdag 18 februari 20u: Madama Butterfly van Giacomo PucciniKlassieke muziek

In deze gloednieuwe productie van de Munt die op 31 januari in première ging in de voorlopige operatent of het Muntpaleis, zagen we een zeer gestileerde en bij momenten poëtische enscenering van de Deense Kirsten Dehlholm en haar Hotel Pro Forma, en we hoorden een heldere en stevige muzikale interpretatie o.l.v. de Italiaanse maestro Roberto Rizzi Brignoli met een topprestatie van de Butterfly van dienst, nl. de Griekse sopraan Alexia Voulgaridou.
de Japanse pop als Madama Butterfly, bediend door drie poppenspelers

de jonge Cio Cio San in de Munt is een Japanse pop

Het is verwonderlijk dat Madama Butterfly die Puccini zelf zijn meest oprechte en expressieve opera noemde, een fiasco van formaat was bij de première in Milaan in 1904. Dat had heel waarschijnlijk te maken met de ontoereikende voorbereiding van die productie in de Scala. Maar Puccini heeft de opera daarna wel gereviseerd en bijvoorbeeld van de oorspronkelijke twee bedrijven maakte hij er drie. Nog hetzelfde jaar oogst Madama Butterfly in die gereviseerde versie veel bijval in Brescia en daarna begon de ontroerende geisha aan een wereldtournée om nooit meer van het repertoire te verdwijnen. Puccini verdiepte zich voor dit project in de Japanse cultuur en muziek en er zijn enkele authentieke Japanse melodieën in de partituur verwerkt. In de Munt was de Brescia versie te horen in drie bedrijven maar dan wel opgedeeld in twee delen waarbij men halt hield na de onverwoestbare aria van Cio Cio San: “Un bel di vedremo”. Het tweede deel begon opnieuw met deze aria. De zingende Cio Cio San was in deze enscenering de dwalende geest van het onfortuinlijke Japanse kindvrouwtje dat zelfmoord pleegde nadat ze in de steek gelaten werd door haar Amerikaanse echtgenoot. De acterende jonge Cio Cio San was een levensgrote Japanse pop die bediend werd door drie poppenspelers die het personage een ontroerende kwetsbaarheid en puurheid meegaven. Dergelijke keuze in de enscenering valt prachtig samen met deze uitspraak van Puccini: “Ik houd van wezens die een hart hebben zoals het onze, die van hoop en illusies gemaakt zijn, die bliksems van vreugde en uren van melancholie kennen, die huilen zonder te schreeuwen en waarvan het bittere lijden verinnerlijkt blijft”.

Scala

Uw opera-avond.

Presentatie: Sylvia Broeckaert

Samenstelling: Felicia Bockstael

Contact: scala@klara.be