Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Nu op Klara:

Tharaud plays Rachmaninov

Tharaud plays RachmaninovKlassieke muziek, CD

Uitvoerders: Alexandre Tharaud, piano; Royal Liverpool Philharmonic Orchestra o.l.v. Alexander Vedernikov; Sabine Devieilhe, sopraan; Alexander Melnikov en Alxander Madzar, piano. Label: Erato 019029595469.
Hoes van de cd Tharaud plays Rachmaninov

Tharaud speelt Rachmaninov

Programma: Sergej Rachmaninov: Concerto nr.2 in c voor piano en orkest op.18 – Cinq morceaux de fantaisie op.3 – Vocalise op.34 – 2 stukken voor piano zeshandig: Romance in A – Valse in A.

Al op heel jonge leeftijd speelde Alexandre Tharaud het tweede pianoconcerto van Rachmaninov. Net als zovele andere jeugdige pianisten hield hij erg van de schitterende virtuositeit van deze muziek. En toen al dacht hij eraan het werk op te nemen. Maar soms is het beter te wachten, en nu, twintig jaar later, op zijn 47e, vond Tharaud dat hij er klaar voor was. Tegelijk vond hij nu pas de geschikte partners voor zo’n ambitieuze opname: het Royal Liverpool Philharmonic Orchestra - dat door zijn jonge chef-dirigent Vasily Petrenko helemaal gekneed is in de Russische muziek - en dirigent Alexander Vedernikov.

Voorts speelt Tharaud op deze nieuwe cd ook nog de Cinq morceaux de fantaisie op.3, een afwisselend krachtige en oneindig tedere suite, geschreven in 1892 door een jeugdige Rachmaninov. En daarnaast zijn er ook nog enkele fijne en korte aanvullingen: de veel te weinig opgenomen Vocalise op.34, erg teder, fris en lyrisch gezongen door de Franse sopraan Sabine Devieilhe, en twee stukken voor piano zeshandig, waarin Tharaud het voortreffelijke gezelschap krijgt van nog twee andere Alexanders – er doen er in totaal vier mee op deze nieuwe Erato-cd! – tegelijk ook twee specialisten in de Russische pianoliteratuur: Alexander Melnikov en Aleksander Madzar.

Nog een opname van het tweede pianoconcerto: je kunt je afvragen of dat nu wel nodig is? Wel, als een artiest als Alexandre Tharaud en een orkest als Royal Liverpool Philharmonic Orchestra er zich aan zetten, dan ben je toch wel op zijn minst benieuwd. En ja hoor, dit is een voortreffelijke versie, door het stuwende en voorbeeldig heldere pianospel van de solist, maar ook de weelderige en gevoelige begeleiding van het orkest. De opname plaatst de solist op de voorgrond, zodat hij, anders dan in de concertzaal, ook in de machtige tutti erg goed hoorbaar blijft. In de Cinq morceaux de fantaisie op.3 gebeurt, eigenaardig genoeg, een beetje het omgekeerde: daar lijkt de klank van Tharaud, ondanks het feit dat hij natuurlijk uitstekend speelt, en misschien is dit een opnamekwestie, soms net iets te dun en te weinig stralend.

- Bart Tijskens

Klara's oordeel