Adam: een zacht, intiem en sfeervol drama Kunst & Cultuur

Samia en Alba in Adam
Toen regisseuse Maryam Touzani klein was, namen haar ouders een alleenstaande zwangere vrouw in huis. Ze beschermden en hielpen haar, want in Marokko is seks buiten het huwelijk nog altijd verboden. Maar de regisseuse gaat moeilijke onderwerpen niet uit de weg volgens Trio: “Maryam Touzani is iemand die de vinger op de wonde durft leggen. Ze staat voor sociale cinema en durft haar nek uit te steken.”
Touzani zet haar jeugdherinnering om in de film Adam. In de stad Casablanca dwaalt de zwangere en bovendien ongehuwde Samia rond op zoek naar werk en onderdak. Ergens anders is er Alba, een weduwe die een bakkerijtje uitbaat samen met haar 8-jarige dochter. Door de dood van haar man die ze niet heeft verwerkt, staat ze nu verbitterd in het leven. De twee vrouwen vinden in elkaar wat ze nodig hebben: Alba biedt onderdak en werk aan aan Samia, en Samia leert Alba weer vreugde te vinden in het leven.
De beelden baden in dat typisch Noord-Afrikaanse licht, maar voelen tegelijk een beetje als schilderijen van Vermeer.
Ondanks de tragische personages, creëert Touzani een warme film. Dat komt volgens Trio door de zachte en sfeervolle beelden die de film geeft: “Ze baden in dat typisch Noord-Afrikaanse licht, maar voelen tegelijk een beetje als schilderijen van Vermeer. Ik denk dat Het Melkmeisje zeker een referentie was voor de scènes in de bakkerij. Je krijgt er ook honger van, want de Marokkaanse zoetigheden die daar worden gemaakt, die brengt Touzani met heel veel liefde in beeld.”
U kan de film online terugvinden via de cinemaplatformen van Dalton, Lumiere, Universcine en Proximus Pickx.