Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Beluister De Liefhebber met Ana Torfs

Beluister De Liefhebber met Ana TorfsBlijf verwonderd!

Ze heeft een solotentoonstelling lopen in Mexico City, haar werk stond op de Triënnale in Brugge en is vanaf 26 november ook in Madrid te zien. Op de dag dat haar enige langspeelfilm 'Zyklus von Kleinigkeiten' nog eens vertoond werd in Cinematek, was beeldend kunstenaar Ana Torfs bij Katelijne Boon te gast in De Liefhebber om het te hebben over de muziek in haar leven en werk.
© Lars Gundersen

Ana Torfs

Ana Torfs is een internationaal vermaard kunstenaar, geboren in 1963 in Mortsel. Sinds het midden van de jaren 1980 woont en werkt ze in Brussel. Na haar master in de Communicatiewetenschappen aan KULeuven, volgde ze vier jaar het atelier Film & Video aan Sint-Lukas in Brussel, waar ze les kreeg van docenten als Chris Dercon, Jef Cornelis en Marc Didden. In 2013 werd ze zelf docente aan deze kunsthogeschool.

Bij de creatie van haar werk vertrekt ze vaak van bestaand materiaal, brokstukken uit onze culturele en politieke geschiedenis. Van Roberto Rossellini’s filmklassieker Journey to Italy, een vroege éénakter van Maurice Maeterlinck, tot de Rorschach inktvlekkentest. Door de lens van het heden bekijkt ze de vele bronnen waarnaar ze verwijst. De media die ze gebruikt in haar installaties zijn opmerkelijk divers: geluid, film, fotografie en diaprojecties tot prenten, zeefdrukken en textiel. Van de oorspronkelijke bron houdt ze echo’s over. Het zijn speelse omzettingen en vertalingen van taal naar beeld of omgekeerd, die verschuivingen in betekenis en interpretatie teweegbrengen.

Ana Torfs is geïnteresseerd in de werelden die woorden ontvouwen: het reisdagboek van Christoffel Columbus in The Parrot & the Nightingale, a Phantasmagoria bijvoorbeeld, of de officiële Latijnse namen van 25 planten in Family Plot, de reeks van zes leenwoorden in TXT (Engine of Wandering Words) of de gekleurde geschiedenissen achter 20 synthetische kleurstoffen in […]STAIN [...].
De relatie of spanning tussen tekst en beeld speelt een centrale rol in haar werk, en daarmee alle gerelateerde processen van visualisatie, interpretatie, manipulatie en vertaling.

Ze had ondermeer solotentoonstellingen in Bozar (2020 en 2000), Pori Art Museum (2017), Calouste Gulbenkian Museum, Lissabon (2016), WIELS, Brussel (2014), Generali Foundation, Wenen (2010), K21 in Düsseldorf (2010), Sprengel Museum, Hannover (2008) argos centre for audiovisual arts, Brussel (2007), GAK in Bremen (2006), en daadgalerie in Berlijn (2006).
Nog tot en met 27 februari 2022 kan je haar werk zien in Dark Space Where Things Cannot Be Put, een solotentoonstelling in MUAC, Mexico City.

Ze nam de afgelopen 30 jaar ook deel aan internationale tentoonstellingen zoals Power of Language, Museum der Moderne, Salzburg (2018), Parasophia, Kyoto (2015), The Importance of Being, MACBA, Buenos Aires (2015), Reading Cinema, Finding Words, Art After Marcel Broodthaers, National Museum of Modern Art, Tokyo (2014), The Way of the Shovel, MCA, Chicago (2013) en Writing Turned Image, An Alphabet of Pensive Language, Generali Foundation (2008). Haar werk was ook te zien op verschillende internationale kunstevenementen zoals de Triënnale van Brugge (2021), de 8ste Contour Biënnale (2017), Mechelen, de 1ste Biënnale van Cartagena de Indias (2014), de 11de Biënnale van Sharjah (2013), Manifesta 9, Genk (2012), de 2de Biënnale van Montreal (2000) en de 3de Biënnale van Lyon (1995).

In 2004 maakte Ana Torfs een webproject voor Dia Art Foundation in New York, rond het Hollywood Songbook van Hanns Eisler, dat nog steeds online is, en ook resulteerde in een concert in deSingel in Antwerpen in 2005.

In 1998 maakte ze haar enige langspeelfilm Zyklus von Kleinigkeiten, waarvoor ze zich baseerde op Beethovens conversatieschriften, notaboekjes waarmee zijn bezoekers konden communiceren met de bijna dove componist. Ter gelegenheid van de recente digitalisering ervan initieerde ze samen met het Brusselse Ictus Ensemble Wir irren, een avondvullend programma dat in 2020 doorging in deSingel in Antwerpen, en tijdens Klarafestival in Bozar.
Cinematek in Brussel zet op 20 november 2021 om 19h00 Zyklus von Kleinigkeiten op het programma binnen een reeks films die recent gedigitaliseerd werden door het Koninklijk Belgisch Filmarchief.

Ook stemmen hebben Ana Torfs altijd geboeid. In haar werk Anatomy (2006) bijvoorbeeld geven acteurs een onderkoelde interpretatie van de uitspraken, stemmen en gezichten van de getuigen op het proces na de moord op Karl Liebknecht en Rosa Luxemburg in 1919. In 2005 ontving zij de Cultuurprijs voor beeldende kunst van de Vlaamse Gemeenschap en haar werk werd geprezen op verscheidene internationale tentoonstellingen. 

Ontdek het werk van Ana Torfs en volg Ana Torfs op Instagram

Herbeluister De Liefhebber met Ana Torfs

De Liefhebber met AnaTorfs

Afspeellijst met lievelingsmuziek

We hebben een afspeellijst met de lievelingsmuziek van Ana Torfs gemaakt. Die kan u via de speler hieronder beluisteren en delen:

© anatorfs.com
Zyklus von Kleinigkeiten still

De Liefhebber

Katelijne Boon duikt in het muzikale verleden en de platenkast van een bekende muziekliefhebber.

Presentatie en samenstelling: Katelijne Boon

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via deliefhebber@klara.be

Elke zaterdag, telkens van 10 tot 12 uur op Klara, klara.be en de Klara-app
Nadien is de uitzending nog 4 weken lang te herbeluisteren via de site en de app