Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
André Laporte: Symphonic and Vocal Works - Flemish Radio Orchestra & Choir

André Laporte: Symphonic and Vocal Works - Flemish Radio Orchestra & ChoirBlijf verwonderd!

Uitvoerders: John Bröcheler, Roland Bufkens, George-Emil Crasnaru, Claudio Desideri, Dale Duesing, Donald George, Christoph Homberger, Michel Lefebvre, Lena Lootens, Philip Sheffield, Mario Taghadossi, Lucienne van Deyck, Bjørn Waag / Evgueni Bushkov Vlaams Radio Orkest (BRT/BRTN/VRO) Koen Kessels, André Laporte, Vic Nees, Alexander Rahbari, Gianpiero Taverna, Hiroshi Wakasugi. /// Info: http://www.cebedem.be/composers/laporte_andre/nl.html http://www.muziekcentrum.be/cdb/details/person.asp?id=1269 Label: Fuga Libera FUG523
André Laporte: Symphonic and Vocal Works - Flemish Radio Orchestra & Choir

André Laporte: Symphonic and Vocal Works - Flemish Radio Orchestra & Choir

Programma: André Laporte: 1. Jubilus. 2. Nachtmusik. 3.Transit. 4. Fantasia-Rondino con tema reale. 5. De Ekster op de galg. 6. Concerto grosso 2000. 7. Oratorium "La vita non è sogno" (naar Salvatore Quasimodo). 8. De Profundis. 9. Testamento de Otoño (Pablo Neruda). 10. Das Schloss (Franz Kafka/André Laporte), opera in drie bedrijven.

Bij Fuga Libera verscheen een mooi verzorgde box (4 cd's) met een carrière-overzicht , althans wat het symfonische en vokale oeuvre betreft , van Vlaamse coryfee André Laporte. Dit kleinood bevat 10 sleutelwerken en vormt dus zeker geen integrale maar wel een zorgvuldig overwogen parcours van hoogtepunten uit Laporte's oeuvre , gaande van Jubilus uit 1966 tot het meest recente "concerto grosso" uit 2000. Jammer genoeg ontdekten we geen nieuwe opnamen, de belangstelling voor de hedendaagse 'kunst'muziek is blijkbaar tanend en dat is een biezonder jammerlijke vaststelling : een confrontatie van een hedendaagse interpretatie van zijn oeuvre met de soms oudere opnames was ongetwijfeld een boeiend pluspunt geworden. Hoe dan ook : door de zorgvuldige selectie van 'toppers' is er nauwelijks sprake van kwaliteitsverschillen maar ook niet echt van een evolutief portret als componist : m.a.w. Nachtmusik uit 1970 charmeert evenveel als Das Schloss, Laporte's enige opera uit 1980-1985. Daarmee raken we misschien ook de eigenheid van de figuur Laporte aan : hoewel hij mee aan de wieg stond van een van de grote muzikale (r)evoluties van de 20ste eeuw (serialisme in Darmstadt) is hij nooit een spectaculaire baanbreker geweest maar eerder een pragmatisch en verfijnd stylist die op onnavolgbare wijze evolueerde tussen verschillende stijlen ,deze kneedde en met een grote dosis zelfrelativeringsvermogen verklankte. Beklijvende momenten genoeg in deze uitgave : van de pakkende Nachtmusik over Transit voor strijkorkest waar Laporte als het ware zijn versie creëert van Bartoks muziek voor snaren,slagwerk en celesta tot het naar de keel grijpende en o zo duistere begin van Das Schloss , zijn nog steeds verstikkende verklanking van Kafka's claustrofobische biotoop. Een boeiend portret dus dat doet uitzien naar een kamermuziekvervolg.

Piet Van Bockstal

Klara's oordeel