Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Ariadne auf Naxos in Opera Ballet Vlaanderen: het schitterende huisdebuut van sopraan Lisa Mostin

Ariadne auf Naxos in Opera Ballet Vlaanderen: het schitterende huisdebuut van sopraan Lisa MostinKlassieke muziek

Lisa Mostin als ZerbinettaTom Cornille

Lisa Mostin als Zerbinetta

Er moet mij in deze coronatijden dringend iets van het hart: Vaak vertellen vrienden en kennissen me dat wat ze het meeste missen, een bezoek is aan de opera. Wanneer ik dan vraag of ze een kaartje kochten voor de een of andere online-voorstelling vanuit onze huizen, is het antwoord soms twijfelend. Wel, dat begrijp ik niet goed. Uiteraard missen we de live intensiteit van het zingen van ziel tot ziel, de vibraties van een orkest, het hele gebeuren waarin je opgekleed met je Manolo Blahniks naar het theater kunt gaan... Maar het is wel zo dat bij online-voorstellingen de zangers, instrumentalisten en dirigent daar live het beste van zichzelf staan te geven, net zoals bij een voorstelling mét publiek. Als je de opera's en concerten zo mist, koop dan als de bliksem kaartjes voor al dat uitzonderlijk moois dat ons deze dagen voor een prikje wordt aangeboden!

Ik zou voor geen goud ter wereld het debuut (live!) hebben willen missen van sopraan Lisa Mostin op zondag 14 februari in de rol van Zerbinetta in de concertante voorstelling van Ariadne auf Naxos van Richard Strauss. Ook met de corona-beperkingen, bijvoorbeeld het niet naar elkaar toe mogen zingen van de solisten, werd het een uitermate geslaagde, boeiende voorstelling. Dit met dank in de eerste plaats aan dirigent Alejo Pérez die zelfs met zijn arm in het gips, het orkest weer even gedetailleerd en gedreven deed klinken. Ik heb de indruk dat zijn musici voor hem door het vuur zouden gaan. De briljante solo's die o.m. hoboïst, klarinettiste, hoornist en celliste te voorschijn toverden, zeggen genoeg. Een aantal van de vocale solisten kreeg ik al te horen tijdens het (online) concert Eindelijk 2021 en die deden ook hier een geweldige job: mezzosopraan Raehann Bryce-Davis als de teleurgestelde maar ook (Valentijngewijs) verliefde componist was zeer geloofwaardig in haar rol, beheerst de intense lyriek van Strauss maar haar Duitse dictie liet wat te wensen over. Sopraan Carla Filipcic-Holm is een mooie Ariadne, ernstig en nobel. Ze zette niet in op het produceren van zoveel mogelijk decibels maar wel op kleuring van de stem in versmelting met de kamermuziekachtige orkestratie van Strauss. De enkele intonatieproblemen bij haar vind ik dan ook verwaarloosbaar. Tenor Michael Weinius als Bacchus is een gevierde Wagnerzanger maar hij had niet zijn beste dag, ook al bleven het engagement en inzicht in zijn rol intact. 

Dé revelatie van de avond was zonder enige twijfel de Vlaamse sopraan Lisa Mostin in de rol van de frivole -met een ernstig kantje- Zerbinetta. Haar belangrijke aria Grossmächtige Prinzessin is een aartsmoeilijk vehikel dat zij schijnbaar moeiteloos tot stand bracht. Mostin heeft werkelijk alles in huis om een grote Zerbinetta te zijn: stralende hoogte (ze zingt met groot succes de Koningin van de Nacht in buitenlandse huizen), grote beweeglijkheid van de stem, beheersing van een soort rubato zo eigen aan de Straussvocaliteit, vlekkeloze uitspraak van het Duits, een heerlijke mimiek en lichaamstaal. Enfin Richard Strauss zelf zou weg geweest zijn van deze sopraan. Ik veerde alvast recht uit mijn bureaustoel en gaf een staande ovatie die helaas niet te horen was tot in de opera van Antwerpen. 

Zerbinetta's minnaar voor één dag, Harlekin, moest niet voor haar onderdoen. Ook deze zanger, de jonge bariton Leon Kosavic die nog les kreeg van José Van Dam, is een zanger van formaat. Hij verving diezelfde avond ook de zieke Werner Van Mechelen in de rol van de muziekmeester, en hij deed dat met een prachtig timbre, grote tekstzegging en een muzikale kwaliteit die mij ervan overtuigde hem ook te willen horen als liedzanger. Voorts zorgden drie jonge zangeressen, Elisa Soster, Raphaële Green en Chia Fen Wu (sopraan uit het koor als een aandoenlijke Echo) voor heel charmante trio's in deze concertante voorstelling. Acteur Freek De Craecker als de majordomus in een sappige Vlaamse vertaling van de Duitse gesproken tekst, bracht deze ietwat elitaire Straussopera van bij het begin dichter bij een mogelijk breder publiek.

Alweer zeer warm aanbevolen. Kaartjes voor deze online voorstelling via de website van Opera Ballet Vlaanderen aan de zeer democratische prijs van 10 euro tot en met 28 februari.

Sylvia Broeckaert 

 

Fidelio

Fidelio, uw trouwe gezel op zondagmiddag, neemt u mee in een denkbeeldige opera met alles erop en eraan: een spetterende ouverture, een aandoenlijke aria, een dromerig duet of een levendig ensemble. Een imaginair concert krijgt u er bovenop met heel wat kamermuziek, concerto’s of symfonisch werk en de zangers blijven aanwezig om ons een liedbundel aan te prijzen, een cantate of aanstekelijke koormuziek en wie weet ook nog een verrassend toemaatje.

Presentatie: Sylvia Broeckaert

Samenstelling: Sylvia Broeckaert

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via fidelio@klara.be

Fidelio, elke zondag van 15 tot 18 uur via Klara, klara.be en de Klara-app.
Nadien is de uitzending nog 2 weken lang te herbeluisteren via de site en de app.