Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Bach - Ach Süsser Trost! - Leipzig Cantatas - Philippe Herreweghe

Bach - Ach Süsser Trost! - Leipzig Cantatas - Philippe HerrewegheBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Hana Blazikova, sopraan; Damien Guillon, contratenor; Thomas Hobbs, tenor; Peter Kooij, bas; Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe Label: PHI 006
Bach - Ach Süsser Trost! - Leipzig Cantatas - Philippe Herreweghe

Bach - Ach Süsser Trost! - Leipzig Cantatas - Philippe Herreweghe

Programma: Johann Sebastian Bach: Es ist nichts Gesundes an meinem Leibe BWV25 - Warum betrübst du dich, mein Herz? BWV138 - Herr, gehe nicht ins Gericht mit deinem Knecht BWV105 - Schauet doch und sehet, ob irgendein Schmerz sei BWV46

Voor deze zesde cd op zijn eigen label PHI, herneemt Philippe Herreweghe twee cantates (BWV105 en BWV138) van Bach, die hij vroeger al (uitstekend!) voor andere platenfirma's (Virgin classics en harmonia mundi) opnam. Deze twee werken dateren, samen met de twee andere cantates op deze cd (BWV46 en 25), uit Bachs eerste cantatejaargang in Leipzig. Bach stelde hoge eisen aan de zangers en instrumentalisten die deze cantates uitvoerden. Ook opvallend was de wisselende blazersbezetting: in de cantates 105 en 138 schreef Bach naast de gebruikelijke strijkers telkens twee hobo's voor, met in 105 ook nog een extra hoorn. Cantate 46 vraagt om twee blokfluiten en twee oboi da caccia, en naast twee blokfluiten en twee hobo's voorziet BWV25 ten slotte in een vierstemmig ensemble van cornet en drie trombones. Veeleisend voor de uitvoerders dus. Maar met muzikanten als Bart Coen (blokfluit), Marcel Ponseele (hobo), Alain De Rudder (hoorn) en Bruce Dicky (cornetto) in de gelederen, lijken er geen technische of muzikale moeilijkheden te bestaan. Herreweghe omringde zich ook opnieuw met een voortreffelijk vocaal solistenkwartet (dat ook meezingt in de koorpassages): de Tsjechische Hana Blazikova heeft een stralende sopraan (schitterend in haar dialoog met de hobo in "Wie zittern und wanken" uit BWV105 - perfecte tempokeuze ook hier van Herreweghe); bas Peter Kooij is na al die jaren nog even betrouwbaar (indrukwekkend duet met de trompet in "Dein Wetter zog sich auf von weiten" uit BWV46); o.a. in dezelfde cantate toont de Franse contratenor Damien Guillon met veel naturel aan wat hij als Bach-zanger in zijn mars heeft; ook de Britse tenor Thomas Hobbs zingt zijn enige aria "Kann ich nur Jesum mir zum Freunde machten" uit BWV105 met vertrouwen en grote zeggingskacht. En Philippe Herreweghe leidt deze Bach op de voor hem zo typische fijnzinnige manier, d.w.z. vloeiend en rustig, indringend waar nodig, ontleedt en kneedt hij de noten en de woorden, daarbij gedragen door de voortreffelijke solisten en natuurlijk ook het koor en orkest van zijn Collegium Vocale Gent.

Bart Tijskens

Klara's oordeel