Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Bach - Cantatas vol.29 - Bach Collegium Japan - Masaaki Suzuki

Bach - Cantatas vol.29 - Bach Collegium Japan - Masaaki SuzukiBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Dorothee Mields, sopraan; Pascal Bertin, contratenor; Gerd Türk, tenor; Peter Kooij, abs; Bach Collegium Japan o.l.v. Masaaki Suzuki Label: Bis 1461
Bach - Cantatas vol.29 - Bach Collegium Japan - Masaaki Suzuki

Bach - Cantatas vol.29 - Bach Collegium Japan - Masaaki Suzuki

Programma: Johann Sebastian Bach: Cantates "Ach Herr, mich armen Sünder" BWV 135 - "Ach Gott, von Himmel sieh darein" BWV 2 - "Ach Gott, wie manches Herzeleid" BWV 3 - "Aus tiefer Not schrei ich zu Dir" BWV 38

De vier cantates op deze cd schreef Johann Sebastian Bach tijdens zijn tweede dienstjaar als Thomascantor in Leizig, in de jaren 1724/25 dus. Het belangrijkste deel van zijn werk bestond toen uit een ambitieus muzikaal en liturgisch project: een cyclus van cantates voor elke zondag en feestdag van het kerkelijke jaar, waarbij elke cantate gebaseerd was op een specifieke hymne die paste bij de dag in kwestie. Bach hechtte een groot belang aan dit project, dat bewijzen deze vier cantates. Voor de openingskoren gebruikte de componist de vorm van het motet met cantus firmus, een techniek die terugging naar de strikte oude contrapuntische stijl. Het gaf de muziek een archaïsch karakter, waarmee Bach leek te willen terugblikken op de periode van Martin Luthers Reformatie, of (nog verder terug) op de tijd van het Oude Testament. Zoals we dat van hem gewoon zijn (dit is het 29e volume uit de reeks), brengt Masaaki Suzuki dit alles met een voorbeeldige, evenwichtige en heldere opbouw. Met zijn verfijnde klankcultuur en levendige samenspel, doet het orkest van het Bach Collegium Japan in niets onder voor de beste Europese barokensembles. Het briljant klinkende koor geeft een indrukwekkend reliëf aan de koralen, en het evenwicht met het orkest is uitstekend. Die klankschoonheid bij het koor overheerst nooit op de expressie, die, naarmate deze serie vordert, alleen maar aan kracht en verinnerlijking lijkt te winnen. Het volledig Europese solistenkwartet presteert voortreffelijk. Alleen contratenor Pascal Bertin mist persoonlijkheid en precisie (bijvoorbeeld in de aria "Tilg, o Gott, die Lehren" van BWV 2). Oudgediende Peter Kooy heeft die overtuiging en kracht wel, zijn bas beeldhouwt de woorden met een zeldzame elegantie. Hetzelfde geldt voor sopraan Dorothee Mields, die hopelijk nog in latere volumes van deze Bach-reeks terugkeert. Ook tenor Gerd Türk verleidt en ontroert door zijn heldere, emotionele discours.

Bart Tijskens

Klara's oordeel