Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Beethoven - Fidelio - Lucerne Festival - Claudio Abbado

Beethoven - Fidelio - Lucerne Festival - Claudio AbbadoBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Nina Stemme, sopraan; Jonas Kaufmann, tenor e.a.; Arnold Schoenberg Chor; Mahler Chamber Orchestra/Lucerne Festival Orchestra o.l.v. Claudio Abbado Label: Decca 478 2551
Beethoven - Fidelio - Lucerne Festival - Claudio Abbado

Beethoven - Fidelio - Lucerne Festival - Claudio Abbado

Programma: Ludwig van Beethoven: Fidelio

Waarom componeerde Beethoven maar één opera? En waarom was het zo’n moeilijke bevalling? Het antwoord zou wel eens dubbel kunnen zijn: Beethoven had met één opera genoeg om zijn muzikale en ethisch-filosofische boodschap te vertolken, maar net daarom nam het componeren zoveel tijd in beslag en kostte het zoveel moeite om een bevredigend resultaat te bereiken. Misschien merkwaardig voor ons vandaag om die worsteling van Beethoven juist te kunnen inschatten en begrijpen, want Fidelio is een monument van muzikale schoonheid gecombineerd met een, voor die tijd, revolutionair humanisme in de muziek. Fidelio gaat over vrijheid en gevangenschap, over liefde die zich niet laat muilkorven door machthebbers, over ‘freedom of speech’ en de vrijheid om te kunnen houden van wie men wil. Net daarom raakt Fidelio tot op vandaag ons zo sterk: persoonlijk en maatschappelijk. Er bestaan nogal wat opnames met heel uiteenlopende resultaten. Vele Beethoven-dirigenten vonden Fidelio verplichte kost. Naast de klassiekers van onder andere Furtwängler en Karajan, met een onvergetelijke Jon Vickers, is er nu deze live-registratie uit 2010 met Claudio Abbado in Luzern. De grote troef van deze nieuwkomer is de homogeniteit: iedereen is evenwaardig in dit vrijheidsdrama. Zangers, orkest, koor en dirigent graven naar de diepte zonder te vervallen in buitenissigheden (zoals bij Harnoncourt enkele jaren terug jammer genoeg wel het geval was). Het is echte live-opera met de grootste zangers van hun generatie: Nina Stemme zingt haar Leonore-aria’s met verfijning en perfectie, en Jonas Kaufmann is magistraal in zijn aria in de donkere kerker van de gevangenis. Die eerste lange noot zindert nog lang na. Kaufmann en Stemme integreren de heldhaftigheid van hun rollen in een diepzinnige muzikaliteit. Deze nieuwe opname staat niet boven de referenties uit het verleden, ze staat er gewoon naast. Als één van de topuitvoeringen van Fidelio. Met dank aan het vurige humanisme van Ludwig.

Mark Janssens

Klara's oordeel