Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Beroemde soundtracks die hun Oscar misliepen

Beroemde soundtracks die hun Oscar misliepenBlijf verwonderd!

Wat hebben de films The Godfather, The Mission, Arrival en Birdman met elkaar gemeen? Ze wonnen alle vier géén Oscar voor beste filmmuziek. Nochtans is hun muziek wereldberoemd geworden. Dat heeft vooral te maken met de moeilijke spelregels die de Oscarjury hanteert. Filmkenner Robin Broos: “Eigenlijk past de Academie hun regels toe wanneer het hen uitkomt.”
© GETTY/ Michael Caulfield

Na 5 nominaties, mocht Ennio Morricone in 2007 de Honory Oscar ontvangen. In 2016 kreeg hij eindelijk een Oscar voor beste filmmuziek voor The Hateful Eight.

De soundtrack uit ‘The Mission’ is wereldbekend en ook al bij zijn release kon het grote publiek de muziek smaken. Op de Oscar-uitreiking van 1987 was Ennio Morricone dan ook de gedoodverfde winnaar. Hoewel hij als filmcomponist al wel wat indrukwekkende soundtracks op zijn naam had staan, was hij nog maar één keer genomineerd geweest. Maar deze keer was iedereen, en niet het minste hijzelf, ervan overtuigd dat de prijs hem zou toevallen. Toen hij geheel onverwacht toch de duimen moest leggen voor Herbie Hancock, met 'Round Midnight', verliet een misnoegde Morricone meteen de zaal. Later noemde hij Hancocks overwinning zelfs pure diefstal. 

Robin Broos: “En Morricone had een punt. De muziek van Hancock bestond vooral uit arrangementen van bestaande jazzstukken. Geen nieuwe soundtrack dus, maar bestaande muziek in een nieuw jasje gestoken.” Nochtans is de Academie daar streng op. De regels stellen duidelijk dat 60% van de muziek moet bestaan uit nieuw werk, muziek die dus oorspronkelijk voor de film werd geschreven.

Maar tegen die 60%-regel worden soms fouten tegen gemaakt. “De soundtrack van Soul (2020) bestaat bijvoorbeeld uit twee delen. De jazzscore van Jon Batiste, die we horen in de aardse taferelen van de film. En daarnaast de meer elektronische new age-achtige score van Trent Reznor en Atticus Ross, die geschreven zijn voor de scènes in de verzonnen wereld, waar de ziel van het hoofdpersonage naartoe gaat na een ongeluk. De Academie maakte de fout om enkel die laatste muziek als ‘Original Score’ mee te tellen en daardoor kwam de film net niet aan 60%.” Na een pittige disscussie rekenden ze de jazzscore toch mee en zo raakte de film alsnog genomineerd." 

En het is al nog gebeurd. De film Birdman uit 2014 kwam niet in aanmerking voor de Oscar voor Best Original Score. Want componist-drummer Antionio Sanchez gebruikte ook flarden van Mahler en Tchaikovsky, en was dus volgens de Academie niet origineel. “Nochtans zit er in Birdman wel degelijk meer dan 60% nieuwe muziek. Het sublieme, zachte drumwerk van Sanchez zelf.” De beslissing van de Academie stuitte op veel kritiek en niet lang na de bekendmaking van de nomities werd er online zelfs een petitie gestart om Sanchez zijn nominatie te gunnen. Want, zo pleitten de opstellers, de scores van zowel The King’s Speech (2010) als The Artist (2010) pasten hetzelfde trucje toe en integreerden niet-originele muziek, maar die werden wel genomineerd. "Ze noemden de Academie inconsequent in het toepassen van haar eigen regels." 

Tijdens de World Soundtrack Awards in Gent, werd in 2015 een beleefde middenvinger naar Hollywood uitgestoken, wanneer Sanchez er wel de prijs voor Best Original Score won.
Robin Broos

“Eigenlijk past de Academie de regels toe wanneer het hen uitkomt.” In 1973 werd Nino Rota bijvoorbeeld gediskwalificeerd voor The Godfather, de maffiafilm van regisseur Francis Ford Coppola, wanneer de Academie ontdekt dat het liefdesthema recyclage is van muziek die Rota al eerder schreef in 1958 voor de film Fortunella. “Het gekke is, wanneer Rota twee jaar later de Oscar wint voor de sequel The Godfather: Part II (1974), wordt er plots niet langer moeilijk gedaan over het feit dat er naast drie nieuwe thema’s ook stukken van de eerste film worden hernomen op de soundtrack.”

Beluister hier het interview met Robin Broos:

Robin Broos over gerateerde Oscars voor Best Soundtrack

Espresso

Espresso, uw ochtendradio met pit! Ontwaak met rustige muziek, blijf op de hoogte van het culturele leven in Vlaanderen en ontdek wat Klara vandaag voor u in petto heeft.

Presentatie: Clara De Decker / Greet Samyn

Samenstelling: Vincent Goris

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via espresso@klara.be

Elke weekdag van 06 tot 09 uur via Klara, klara.be en de Klara-app.
Nadien is de uitzending nog 24 uur lang te herbeluisteren via de site en de app.