Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Biënnale van de Schilderkunst

Biënnale van de SchilderkunstKunst & Cultuur

De zevende editie van de Biënnale van de Schilderkunst exploreert de wereld binnenskamers. In dit corona tijdvak raakt de Biënnale met dit thema een gevoelige snaar.
Het schilderij 'The Interference of Perception' van Jan Van Imschoot. ©Roger Raveel Museum

Jan Van Imschoot, 'The Interference of Perception', 2010

Nochtans is het een toevalstreffer want het thema lag al vast voordat de coronacrisis uitbrak en wij noodgedwongen meer op onszelf en het huis werden teruggeworpen. Interieurscènes, stillevens en portretten zijn natuurlijk van oudsher typische binnenskamers-genres. Ook is het interieur, al dan niet bevolkt, altijd al een plek geweest die zowel een positieve connotatie van beschutting kan hebben als een eerder negatieve van beklemming en bevreemding. Deze verschillende connotaties duiken ook voortdurend op in de werken die op deze Biënnale van de Schilderkunst te zien zijn.

De drie musea van de Leiestreek die deze Biënnale inrichten, het Museum Dhondt-Dhaenens, het Mudel en het Roger Raveel Museum, tonen heel heterogene invalshoeken van dit thema binnen en ook buiten de schilderkunst. Behalve het thema is er geen overkoepelend curatorieel concept en elk museum vertrekt vanuit de eigen plek en tentoonstellingspraktijk.

Museum Dhondt-Dhaenens biedt een keur van schilders met zeer verschillende achtergronden. Van Luc Tuymans tot namen die voor velen een ontdekking zullen zijn zoals Mamma Andersson, Njideka Akunyili Crosby, Melissa Gordon, Walid Raad, Maaike Schoorel en Chris Huen Sin Kan. Enkele kunstenaars wijken af van het puur schilderkunstige met video en installatiekunst zoals Lucy McKenzie, Marie-Fleur Lefebvre en Suchan Kinoshita & Olivier Foulon. De oude garde bestaat hier uit Ensor, de gebroeders Gust. en Léon De Smet, Rik Wouters en Louis Thevenet.

In Mudel staat de relatie van de mens tot zijn vertrouwde omgeving centraal. De nadruk ligt dan ook sterk op het portret. Hier wordt ook een grote tijdsboog gespannen. Van de 19de eeuwse romantische schilder Charles Picqué, de wat behaagzieke Jan Beers, de luminist Emile Claus, de subtiele portretten van Léon De Smet en Jan Sluijters, de meer zakelijke portretten van Charley Toorop en Carel Willink tot heel hedendaags werk van Sarah De Vos, Joëlle Dubois, Bendt Eyckermans, Olga Fedorova, en Kristof Van Heeschvelde.

Het Roger Raveel Museum rekt het begrip schilderkunst nog het meeste op. Alhoewel hier ook tekeningen en schilderijen worden getoond van uiteraard Raveel, en van Jean Brusselmans, Raoul De Keyser, René Daniëls, Jan Van Imschoot en Vedran Kopljar, verschuift de klemtoon hier van het medium schilderkunst naar de schilderkunstige blik, die niet per se enkel in schilderkunst tot expressie komt. Het is de abstracte ruimte, die hermetisch kan zijn of bevreemdend, die de schilder kan creëren op doek maar die ook een ruimtelijke vertaling kan krijgen of in film. Dit zien we in fotografische werk van Jean-Marc Bustamante en in installaties van Jan Vercruysse, Lili Dujourie, Narcisse Tordoir, Chantal Akerman, Philippe Van Snick en Valérie Mannaerts.


Biënnale van de schilderkunst. Binnenskamers / Huis Clos/ Inner Spaces is tot 18 oktober te zien op deze drie locaties: Het Mudel in Deinze, het Museum Dhondt-Dhaenens in Deurle en het Roger Raveel Museum in Machelen Zulte.
http://www.mudel.be/biennale-van-de-schilderkunst

Sara Debroey over de Biënnale van de Schilderkunst
Klik hier om dit audiobestand te downloaden

Espresso

Espresso, uw ochtendradio met pit! Ontwaak met rustige muziek, blijf op de hoogte van het culturele leven in Vlaanderen en ontdek wat Klara vandaag voor u in petto heeft.

Presentatie: Clara De Decker / Greet Samyn

Samenstelling: Vincent Goris

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via espresso@klara.be

Elke weekdag van 06 tot 09 uur via Klara, klara.be en de Klara-app.
Nadien is de uitzending nog 24 uur lang te herbeluisteren via de site en de app.