Boetiek Klassiek met de pianobroers Jussen én een eco-gitaarKlassieke muziek

Lucas en Arthur Jussen, foto Carli Hermès
Chantal De Waele heeft nu zaterdag 15 april een gesprek met de Nederlandse pianobroers Lucas (1993) en Arthur (1996) Jussen. Hun vorige album met Mozart concerti uit 2015 belandde in de ‘50 all-time Mozart recordings’ lijst van het toonaangevende Gramophone magazine, en ontving de Edison Publieksprijs. Hun nieuwe, vijfde album, met het Koninklijk Concertgebouworkest, bevat naast ‘key’ Jussen repertoire – muziek die de mannen al heel lang en heel erg goed spelen: Saint-Saёns’ wereldberoemde Carnaval en Poulencs meesterwerk voor 2 piano’s en orkest – ook een stuk dat speciaal voor hen door de Turkse componist Fazil Say werden geschreven: Night (2016).
Meer info vindt u hier.
In Lier wordt dezer dagen tijdens de internationale gitaarbeurs een echte primeur in de gitaarbouw gelanceerd. Met een ecologisch kantje bovendien, want vanaf nu is er geen tropisch hout meer nodig voor de bouw van akoestische gitaren. Daar in Lier worden alle gitaren van het Leonardo Guitar Research Project, een Europees project, gecoördineerd door het internationaal gerenommeerde Centrum voor Muziekinstrumentenbouw in Puurs, voorgesteld. Een erg speciale gitaar is die van Lierenaar Walter Verreydt, die een klassieke gitaar bouwde met verlijmd krantenpapier, en die gitaar klinkt formidabel. Dat hoort u nu zaterdag in Boetiek Klassiek. Jazzgitarist Fabien Degryse ging in het YouTube-filmpje hieronder met een aantal van de voorgestelde gitaren aan de slag.
En op deze paaszaterdag zit er ook passiemuziek in de Boetiek: nieuwe opnames van Graindelavoix, het Requiem van Orazio Vecchi (1550-1605), in wat wel eens de begrafenisdienst voor Rubens zou kunnen geweest zijn, naast passiemuziek van Alessandro Scarlatti door het Choeur de Chambre de Namur en het Millenium Orchestra o.l.v. Leonardo Garcia Alarcon.



