Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Nu op Klara:

Boris Mikhailov - Ukraine in FoMu

Boris Mikhailov - Ukraine in FoMuKunst & Cultuur, Expo

Het werk van de Oekraïense fotograaf Boris Mikhailov in het FoMu doet grijnzen, huiveren, walgen en overpeinzen. Hij maakte een portret van de grauwe stad Kharkov in Oekraïne: de repressie onder het Sovjetregime, de toenemende armoede na de val van de Muur, de Maidanrevolutie …
Sovjetparade, gefotografeerd door de Oekraïense fotograaf Boris Mikhailov

Boris Mikhailov, Untitled, from the series Red Series 1968-75, (c) Boris Mikhailov, Courtesy CAMERA - Centro Italiano per la Fotografia

Boris Mikhailov (°1938) begint zijn carrière als ingenieur in de wapenfabriek van Kharkov. Hij krijgt de opdracht om met de camera het leven in de fabriek vast te leggen. Als hij in de donkere kamer van de fabriek naaktfoto’s van zijn vrouw ontwikkelt, wordt hij van pornografie beschuldigd en op staande voet ontslagen. Het is het begin van zijn kunstenaarsloopbaan en van zijn verzet tegen een structuur die hem uitspuwde. In talrijke niet-officiële circuits, van huiskamers tot clubs, stelt hij zijn werk tentoon. Regelmatig wordt zijn studio overhoop gehaald door de KGB.

Close-up van een Oekraïense zwerver met slechts 1 tand

Untitled, uit de reeks 'Case History, 1977-98', (c) Boris Mikhailov, Courtesy CAMERA - Centro Italiano per la Fotografia

Na de glasnost en de val van de Muur vindt de Oekraïner een nieuw publiek in het Westen. In 2003 wint hij de Hasselbladprijs. Prestigieuze musea als het Metropolitan Museum, het MoMA en het Victoria & Albert Museum kopen zijn werk aan.

Met de monumentale reeks ‘Case History’ (1997-1998) deelt hij een genadeloze stomp in de maag uit. Mikhailov ontdekt een onzichtbare groep die een mensontwaardig bestaan in de marge leidt. Hij haalt geesteszieken, alcoholici en ex-gedetineerden voor de camera. Tegen betaling spelen ze allerlei (Christelijke) taferelen na. Mikhailov stelt ethische vragen over rol van de fotograaf.

Het mag al duidelijk zijn … deze tentoonstelling is niet voor gevoelige zielen. Maar het is een absolute aanrader: tien fotoreeksen geven een overzicht van een halve eeuw geschiedenis en een halve eeuw kunstenaarschap.

Nog tot 5 mei 2016 in FoMu Antwerpen.

Beluister hieronder het verslag van Inge Henneman bij Kurt Van Eeghem in Pompidou:

Pompidou

Klara’s dagelijkse ontmoeting met de wereld van de kunst. Chantal Pattyn en Nicky Aerts nodigen een ‘guest of honour’ uit en laat ook andere gasten aan de studiotafel plaats nemen. Alles voor de Kunst!

Presentatie: Chantal Pattyn / Nicky Aerts

Contact: pompidou@klara.be

Pompidou wordt als podcast aangeboden.