Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Boris plays Beethoven

Boris plays BeethovenKlassieke muziek

Pianist Boris Giltburg focust zich dit jaar helemaal op Beethoven, en hoe! Voor het eerst in zijn leven speelt hij de vijf pianoconcerto’s op drie dagen tijd, tijdens de Pianodays van Flagey. Klara Live is erbij.
portretfoto van Boris Giltburg© Sasha Gusov

Boris Giltburg: Rechtstreeks in Klara Live op 13, 14 en 15 februari

Samen met het Brussels Philharmonic o.l.v. Thierry Fischer speelt Giltburg op 13, 14 en 15 februari Beethovens pianoconcerto’s. Boris Giltburg , die de eerste prijs won op de Koningin Elisabethwedstrijd 2013, verdiept zich niet alleen in de concerto’s, maar is ook bezig met de opname van de 32 sonates van Beethoven. Dat geeft hem als pianist een enorm inzicht in het oeuvre van de meester. Giltburg heeft er zelfs een eigen website en blog over gemaakt. De concerto’s zijn trouwens ook niet los te koppelen van het ander symfonisch werk uit dezelfde periode. Ook in Klara Live zal hij aan presentatoren Nicole Van Opstal en Lut van der Eycken over zijn ervaring met deze integrale komen vertellen.

Beethoven componeerde zijn vroege concerto’s om het podium in Wenen te veroveren, kort na het overlijden van Mozart. De eerste versies van het concerto nr. 2 gaan zelfs terug tot 1787. Er zijn meerdere getuigenissen over Beethovens opmerkelijke virtuositeit. De creatie van het eerste concerto verliep chaotisch: de inkt van de orkestpartijen was nog bijna nat en de piano stond een halve toon verkeerd gestemd. Waarop Beethoven de hele solistenpartij prompt een halve toon hoger (in Cis) speelde! Beethoven ging zich steeds meer profileren als componist dan als pianist-improvisator. Omdat de voorziene pianisten verstek gaven bij de creatie van het vierde concerto, deed Beethoven het zelf in 1808. Ondanks zijn gehoorverlies spraken getuigen over zijn onvergelijkbare prestatie en over een wonderbaarlijk concerto. Het vijfde concerto, voltooid in 1810, kon Beethoven niet meer zelf creëren. De partituur werd bewust zeer gedetailleerd neergeschreven en uitgegeven om de solist bij de tekst te houden. “Componeren, dat kan Beethoven. Godzijdank, want het is ook zo’n beetje het enige wat hij kan”, schreef hij zelf.
Beethoven behield de traditionele driedelige vorm in zijn concerto’s. Toch is er stilistisch een grote evolutie van de meer klassieke concerto’s naar grensverleggend gebruik van toonaarden, ritmiek en eigenzinnige effecten.


Volg de concerten op 13, 14 en 15 februari 2020 rechtstreeks in Klara Live op Klara, klara.be of via de Klara-app.

Klara Live

Klara's dagelijkse concertmoment, met eigen opnamen van binnenlandse concerten en een uitgelezen selectie uit het indrukwekkende Europese concertaanbod.

Presentatie: Nicole Van Opstal / Lut Van der Eycken / Sylvia Broeckaert / Kristof Lowyck / Katleen Van Bavel

Samenstelling: Renate Weytjens / Birgit van Cleemput / Els T’ Seyen / Felicia Bockstael / Wolfgang Heiremans / Sylvia Broeckaert

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via klaralive@klara.be

Van maandag tot en met zaterdag. Op weekdagen in principe van 20 tot 22 uur, en op zaterdag van 20 uur tot middernacht op Klara, klara.be en de Klara-app. Omwille van rechtstreekse uitzendingen die vroeger of later kunnen beginnen of omwille van andere elementen, kunnen deze uren soms wijzigen. Hou dus zeker onze site en nieuwsbrief in de gaten voor alle details.

Nadien is de uitzending nog 2 weken lang te herbeluisteren via de site en de app.