Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Boulez conducts Boulez : Le Marteau sans maître / Dérive 1 & 2

Boulez conducts Boulez : Le Marteau sans maître / Dérive 1 & 2Blijf verwonderd!

Uitvoerders: Hilary Summers, mezzosopraan; Ensemble Intercontemporain o.l.v. Pierre Boulez Label: DG 00289 477 5327
Boulez conducts Boulez : Le Marteau sans maître / Dérive 1 & 2

Boulez conducts Boulez : Le Marteau sans maître / Dérive 1 & 2

Programma: Le Marteau sans maître; Dérive 1; Dérive 2 (Pierre Boulez)

Een contrastrijke CD is dit : “Le marteau sans maitre”, het werk waarmee Boulez in de jaren vijftig zijn naam vestigde, naast twee recentere stukken uit de jaren tachtig : Dérive 1 en 2. Le marteau sans maître is geschreven voor een, voor die tijd zeker, bizar en onwesters klinkend ensemble : altstem, fluit in G, gitaar, altviool, vibrafoon, xylorimba en een heel arsenaal aan percussie-instrumenten van zowat overal ter wereld. Le marteau sans maitre werd destijds zowel door Ligeti als door Stravinsky de hemel in geprezen. Het bestaat uit drie cycli die zeer uiteenlopend zijn qua bezetting en lengte. Ook vandaag nog altijd een aangename luisterervaring, zeker in een onberispelijke uitvoering zoals deze van de musici van het Ensemble Intercontemporain, die zich hoorbaar volledig thuisvoelen in deze muziek . Verder op deze CD twee stukken uit de jaren tachtig : Dérive (letterlijk vertaald : drift) 1 is een kort ensemblestuk voor 6 musici, gebaseerd op een akkoord bestaande uit 6 noten, waarbij de notennamen verwijzen naar “Sacher” : de achternaam van de Zwitserse kunstliefhebber en mecenas Paul Sacher. Uit dit zesnoten-akkoord en afgeleiden ervan wordt het hele stuk gegenereerd. Dérive 2 heeft behalve de naam niets met Dérive 1 gemeen. Het werd geschreven in 1988 en afgewerkt in 2002, heel recent dus, en in feite is dit een CD première. Als vertrekbasis nam Boulez hier een aantal korte muziekfragmenten, die hij opgenomen had als illustratie tijdens seminaries in het Collège de France. Die fragmenten dienden na allerlei bewerkingen als basis voor dit 24 minuten durend stuk dat in ieder geval een overrompelende luisterervaring biedt. Een energiek en bruisend stuk van een man die duidelijk nog lang niet aan pensioen toe is...Een fascinerend, dicht klankweefsel is het met voortdurende verschuivingen en accenten, uiterst compact en extreem detaillistisch geconstrueerd, met veel aandacht voor sonoriteit, voor kleur. Zoals veel van Boulez’ recente muziek roept ook deze bij mij het beeld op van een diamant : schitterend en briljant, uiterst compact en naadloos geconstrueerd, met veel schakeringen. Een prisma dat eindeloos kan ronddraaien. Werk dat niet in de eerste plaats directe emotie wil communiceren, maar dat op zichzelf staat, en beantwoordt aan een eigen, innerlijke logica. Te nemen of te laten. Een Boulez-CD die alvast elke liefhebber zal willen.

Birgit Van Cleemput

Klara's oordeel