Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Brahms: Violin Concerto & Double Concerto - Julia Fischer - Daniel Müller-Schott

Brahms: Violin Concerto & Double Concerto - Julia Fischer - Daniel Müller-SchottBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Julia Fischer, viool; Daniel Müller-Schott, cello; Nederlands Filharmonisch Orkest Amsterdam o.l.v. Yakov Kreizberg Label: Pentatone classics PTC 5186 066
Brahms: Violin Concerto & Double Concerto - Julia Fischer - Daniel Müller-Schott

Brahms: Violin Concerto & Double Concerto - Julia Fischer - Daniel Müller-Schott

Programma: Johannes Brahms: Concerto in D voor viool en orkest op.77. Concerto in a voor viool, cello en orkest op. 102. (72'59")

Violiste Julia Fischer blijft verbazen. Haar indrukwekkende opname van het vioolconcerto van Tsjaikofski (goed voor vijf sterren in Orlando) is nog maar pas verschenen, en daar is ze al weer te horen in het vioolconcerto van Brahms. Maar we moeten er onmiddellijk aan toevoegen dat het lange openingsdeel van dat concerto toch wel een beetje ontgoochelt. Dat heeft voor een deel te maken met de wat routineuze manier waarop het Nederlands Filharmonisch Orkest Amsterdam o.l.v. Yakov Kreizberg de orkestrale inleiding speelt: hier ontbreken bezieling en romantische gloed. Verderop geeft Kreiberg zijn soliste een aandachtige en precieze begeleiding, maar met wat weinig durf en stoutmoedigheid. Ook Julia Fischer toont in dit openingsdeel niet genoeg overtuigings- en zeggingskracht. Maar tegelijk is haar intonatie nagenoeg vlekkeloos, en ook haar viooltoon is helder, nobel en adembenemend mooi. In het adagio zit alles weer goed: na prachtige tussenkomsten van de houtblazers (die hobo-solo!) hoor je weer de grote lyrische en zangerige kwaliteiten van Julia Fischer. Ook de finale is een moment van pure muzikale vreugde. In het dubbelconcerto krijgen de uitvoerders het gezelschap van cellist Daniel Müller-Schott. Kreizberg maakt hier niet de dezelfde fout als in het concerto, en van bij het begin neemt hij stevig de teugels in handen, en is hij het die de solisten stuurt. Müller-Schott is een muzikant met een krachtige, maar waar nodig, ook poëtische aanpak. Het contrast met het meer breekbare geluid van Fischer doet het in elk geval uitstekend. Hoogtepunt is het andante, waarin viool en cello met grote eensgezindheid mijmeren en filosoferen. Een erg mooie cd dus, maar net geen vijf sterren.

Bart Tijskens

Klara's oordeel