Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Buxtehude: The Organ Works - Bernard Foccroulle

Buxtehude: The Organ Works - Bernard FoccroulleBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Bernard Foccroulle op vijf verschillende orgels: Groningen, Schnitger-Orgel in de Martinikerk; Helsingor, Lorentz-Frietzsch orgel in de Mariakerk; Norden, Schnitger-orgel in de Ludgeri Kirche; Stockholm, Grönlunds orgel in de Getruds kerk en Hoogstraten, Orgue Thomas in de Sint-Katharinakerk Label: Ricercar RIC250
Buxtehude: The Organ Works - Bernard Foccroulle

Buxtehude: The Organ Works - Bernard Foccroulle

Programma: Dietrich Buxtehude (1637-1707), Integrale werken voor orgel

Zelden slechts gebeurt het dat er een integraal oeuvre zo perfect op cd wordt gezet als op deze vijf cd's gebeurde met Buxtehudes bijna tachtig werken voor orgel. Een oeuvre dat zowel kwantitatief als kwalitatief in de 17de eeuw zijn gelijke niet kende, maar dat uiteindelijk door Buxtehudes grote bewonderaar Johann Sebastian Bach nog zou overtroffen worden. Buxtehudes orgelmuziek heeft nooit de aandacht gekregen waarin Bachs werken voor de koningin onder de instrumenten zich wel mocht verblijden, al waren er wel al enkele prachtige cd's beschikbaar, zoals eentje van Ton Koopman. Marie-Claire Alain en Harald Vogel tekenden reeds voor boeiende integrales, maar zij moeten nu toch hun meerdere erkennen in de magistrale interpretaties door Bernard Foccroulle. Deze vijf cd's getuigen op alle vlak van excellente artistieke keuzes. Eerst en vooral is het een goed idee om de tachtig werken niet chronologisch op cd te zetten, maar om integendeel elke cd op zich als een volwaardig en op zich staand recital te bekijken, aangepast aan de kwaliteiten van het orgel in kwestie. De vijf orgels waarvoor Foccroulle koos, bezitten allevijf over roots die tot in de 17de eeuw teruggaan, al werd er in de loop van de eeuwen wel sterk aan verbouwd. Deze instrumenten beschikken elk over een heel specifieke klankkleur, zodat ze elk op zich een bepaald aspect van Buxtehudes muziek goed kunnen illustreren. Zo leent het indrukwekkende Schnitger-orgel in Groningen met zijn majestueuze klank en diepe pedaal zich vooral voor de grootse preludes, terwijl het veel kleine orgel in Hoogstraten een warme kleur geeft aan de intiemere koraalvoorspelen. Ook de beslissing om de bijgevoegde documentatie tot in de puntjes te verzorgen, kunnen we alleen maar toejuichen. Zo vinden we in het dikke boekje niet alleen prima teksten terug, maar ook een lijst met alle registers per orgel en zelfs schema's met de gebruikte register (inclusief wisselingen) per compositie: bravo! De opnamen zelf tenslotte zijn zeer natuurlijk en toch verbazingwekkend helder en doorzichtig. De soms ruime kerk-akoestiek is wel aanwezig op de achtergrond maar nooit als een storende factor, zodat alle aandacht naar de vijf schitterende orgels kan gaan. Foccroulle toont zich hier zes uur lang een meester in de kunst van de barokke esthetiek en rhetorica. Hij beheerst als geen ander hedendaags organist de kunst om barokmuziek zichzelf te laten zijn, zonder al te grote ingrepen langs de kant van de uitvoerder, die zich volledig in dienst van de partituur stelt. Geen storende, overdadige versieringen à la Ton Koopman, en ook geen verrassende registerkeuzes à la Alain, die dan weer de aandacht van de muziek zelf afleiden. Niet dat Foccroulle zijn registraties niet perfect uitgekiend heeft: zelden hoor je zoveel kleuren uit een barokorgel komen als op elk van deze cd's. Zuiver technisch bekeken laat Foccroulle geen steken vallen: de preludes en toccata's krijgen een onweerstaanbare drive en panache mee terwijl zijn gevoel voor sfeerschepping in de meer intieme koraalvoorspelen onovertroffen is. Een hoorn des overvloeds kortom voor zowel de barokliefhebber als de orgelliefhebber, en een absoluut hebbeding voor wie gek is op het o zo rijke Duitse orgelrepertoire van voor Bach.

Diederik Verstraete

Klara's oordeel