Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Carmen - Bizet - Magadelena Kozena - Jonas Kaufmann - Simon Rattle

Carmen - Bizet - Magadelena Kozena - Jonas Kaufmann - Simon Rattle Blijf verwonderd!

Uitvoerders: Magadelena Kozena, mezzosopraan; Jonas Kaufmann, tenor; Genia Kühmeier, sopraan; Kostas Smoriginas, bariton; Chor und Kinderchor der Deutschen Staatsoper Berlin; Berliner Philharmoniker o.l.v. Sir Simon Rattle Label: EMI 50999 440285 2
Carmen - Bizet - Magadelena Kozena - Jonas Kaufmann - Simon Rattle

Carmen - Bizet - Magadelena Kozena - Jonas Kaufmann - Simon Rattle

Programma: Georges Bizet: Carmen

Soms is het samenbrengen van enkele wereldsterren om aan één project te werken geen garantie voor een daverend succes. De recente opname van de opera Carmen is daar jammer genoeg een bewijs van. Niet dat er geen fantastische muziek gemaakt wordt! De Berliner Philharmoniker en Sir Simon Rattle zorgen voor een van de meest geraffineerde uitvoeringen van deze opera in de lange opnamegeschiedenis van Carmen. Rattle bezweert zijn orkest om niet ten prooi te vallen aan banaliteiten. Hij houdt de teugels stevig in handen en zorgt voor momenten van uitgelatenheid en passie, afgewisseld met pure poëzie en weemoed. Zelfs de figuur van Carmen krijgt daardoor iets menselijks. Ze is niet over de hele lijn de femme fatale die over lijken gaat. Carmen kent ook haar eigen zwakheden en loopt uiteindelijk te pletter tegen haar eigen grenzen en onzekerheden. Toch jammer dat Magdalena Kozena niet de gedroomde Carmen is. Hoe dat komt? Ze blijft vooral steken in het puur vocale, in het technisch aspect van haar zangpartij. Je vraagt je zelfs af of Kozena echt wel het juiste stemgeluid heeft voor de rol van Carmen. Het klinkt allemaal te ongenuanceerd en daarom ook iets te ingehouden en afstandelijk. Carmen moet potten en harten breken, en dat doet Kozena niet. Zelfs Jonas Kaufmann is niet helemaal in zijn sas. Als Don José voel je dat hij een Carmen mist die hem uitdaagt en opjut. Natuurlijk zingt hij prachtig en met veel overtuiging, maar ook hier horen we liever een glanzende tenor die alles geeft – en Kaufmann kan dat ... kijk maar naar zijn DVD-opname van Carmen -, i.p.v. een zanger die zich een beetje verstopt achter zijn bijna baritonaal geluid. De mooiste momenten zijn die waarin Genia Kühmeier als Micaëla en Simon Rattle en zijn Berliner elkaar perfect vinden in een oorstrelende muzikale naïviteit die zo haaks staat op de onbereikbaarheid van Carmen. Als orkestmuziek scheert deze nieuwe opname van Carmen hoge toppen, als opera blijft de ultieme vervoering uit.

Mark Janssens

Klara's oordeel