Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Cathy Berberian - Beatles Arias

Cathy Berberian - Beatles AriasBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Cathy Berberian, mezzo; Guy Boyer, klavecimbel; strijkkwartet en blaaskwintet (anoniem). Bonus: Ticket to ride / Yesterday: live, 1982 en 1980. Bruno Canino, piano en klavecimbel. Label: Telescopic Pic 11
Cathy Berberian - Beatles Arias

Cathy Berberian - Beatles Arias

Programma: John Lennon / Paul McCartney: Ticket to ride. I want to hold your hand. Michelle. Eleanor Rigby. Yellow Submarine. Here, there and everywehere. Help ! You've got to hide your love away. Yesterday. Can't buy me love. Girl. A hard day's night. Ticket to ride.

De Amerikaans-Armeense zangeres Cathy Berberian (1925-1983) was een bijzonder veelzijdige vocaliste, die zowel Monteverdi zong als avant-garde (o.m. van Cage, Bussotti en van haar echtgenoor Luciano Berio), popmuziek, en ook burleske recitals verkleed als excentrieke diva met knalroze pruik en valse wimpers. In het midden van de jaren '60 nam ze als bisnummers enkele Beatles-bewerkingen in haar repertoire op, in een bewerking (stem & piano) van Louis Andriessen. Hij wilde er geen plaatopname van laten maken. Berberian vroeg dan arrangementen aan Guy Boyer, die 12 songs bewerkte in 'barokke' trant, want ze wilde echt wel een (speelse) hommage brengen aan de Beatles, al viel dat de klassiekliefhebbers van toen niet allemaal mee... De LP "Beatles Arias" of "Revolution - An operatic first by Madame Cathy Berberian" (Forlane, 1967) veroorzaakte een schokje, werd een cult-object. Pas nu verschijnt die op cd, en de (weder)kennismaking valt wat tegen. Niet Berberian heeft daar schuld aan, maar al het overige: de neo-barokbewerkingen klinken voor onze oren behoorlijk flauw, Guy Boyer speelt hoekig op een pinnig klavecimbel, de leden van het strijkkwartet en blaaskwintet zijn terecht anoniem gebleven en de opnameklank is hard en droog. De stem van Berberian horen blijft een feest, maar bij de opname (of deze herpersing ?) zijn haar fortes zelfs overstuurd... Jammer dus dat ze dit project op een blauwe maandag organiseerde in slechte omstandigheden. Verder op deze cd een stukje interview, en twee live-opnames die veel meer overtuigen: Berberian laat zich op die momenten, kort voor haar dood, in Ticket to ride en Yesterday ongegeneerd gaan in hilarische kitsch. Een interessant curiosum toch, met een speelduur van slechts 38 minuten. Ik wacht met meer belangstelling op de cd-(her)uitgave van het schitterende live recital dat ze gaf tijdens het Edinburgh Festival in 1973 met pianist Bruno Canino.

Karel Nijs

Klara's oordeel