Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Cecilia Bartoli - Mission

Cecilia Bartoli - MissionBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Cecilia Bartoli, mezzosopraan; Philippe Jaroussky, contratenor; I Barocchisti o.l.v. Diego Fasolis Label: Decca 478 4721
Cecilia Bartoli - Mission

Cecilia Bartoli - Mission

Programma: Agostino Steffani: Aria's uit Alarico il Baltha, cioè L'audace re de' Gothi - Servio Tullio - Niobe, regina di Tebe - Tassilone - Arminio - La Superbia d'Alessandro - La libertà contenta - I Trionfi del fato - La lotta d'Hercole con Acheloo - Le rivali concordi - Henrico Leone - Marco Aurelio

De best verkopende klassieke artieste, mezzosopraan Cecilia Bartoli, zorgt opnieuw voor commotie. Door de inhoud en de vorm van haar nieuwe opnameproject. Op de cover van de cd staat ze afgebeeld met een kaal hoofd en in de rechterhand een kruis dat de vijand van de enige, ware Kerk moet bezweren. Bartoli als een indringende verpersoonlijking van de contra-reformatie. Dat provocerende beeld verwijst naar de man van wie er muziek op deze cd staat: Agostino Steffani. Een man van vele missies. Een componist die in aanmerking komt voor de titel 'grootste Italiaanse componist tussen Monteverdi en Vivaldi'. Of dat is toch wat Bartoli en de promotie-machine rond haar beweren. Steffani zong als jongen van elf al solo in de Venetiaanse opera’s, en daarna werd hij door een Beierse edelman meegenomen naar München. Later in Parijs leerde hij ook de muziek van Lully kennen. Al die invloeden zouden zijn eigen muziek kleuren. Ook zijn populaire opera’s. De priester-componist-diplomaat Steffani kreeg vanuit Rome de opdracht om het 'afgeweken' Duitsland weer op het juiste pad te brengen. Lees: contra-reformatie. Van de protestanten weer rooms-katholieken maken. Zelfs in z’n opera’s duiken die thema’s op: religie, macht, politiek, trouw en overspel. Voor Steffani was het componeren van opera’s een heel ernstige zaak. Met veel aandacht voor de balans tussen muziek en woord. Zijn keuze valt op korte aria’s en ook korte recitatieven. En in de aria’s zorgt hij dat solo-instrumenten de stem begeleiden. Met of zonder groter ensemble. Een nieuwe cd van Bartoli is een van de weinige verkoopszekerheden in deze bange dagen van de klassieke platenmaatschappijen. En ze doet op deze opname waar ze al lang goed tot fantastisch in is: het drama in de muziek haarfijn blootleggen. De aria’s van Steffani hebben zeker hun plaats in de geschiedenis, maar het is geen uitzonderlijke muziek. De stem van Bartoli is wel nog altijd in topvorm. Niemand kan deze versieringen zingen zoals zij. Weinigen kunnen op zo’n overtuigende manier van de ene emotie overschakelen naar de andere. Het is haar beproefde recept om diepe wanhoop en passie te combineren met bijna pathetische extase. Wie daar als luisteraar ooit voor viel, blijft haar trouw. Wie daar lang geleden al kritische opmerkingen bij formuleerde, zal ook nu op z’n standpunt blijven. 'Mission' van Bartoli is trouwens een echt 'product' : een cd met veel suggestieve foto’s, een speciale detective-roman erbij, binnenkort ook een DVD opgenomen in de spiegelzaal in Versailles, en er komt zelfs een 'Mission'-game voor de iPad.

Mark Janssens

Klara's oordeel