Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
C.M. von Weber : Euryanthe

C.M. von Weber : EuryantheBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Elena Prokina, Euryanthe; Jolana Fogasova, Eglantine; Yikun Chung, Adolar; Andreas Scheibner, Lysiart; Rosanna Savoia, Bertha; Pavel Tchernoch, Rudolph; Luca Salsi, de koning; koor en orkest van het Teatro Lirico di Caglari o.l.v.van Gérard Korsten. Label: Dynamic 33408
C.M. von Weber : Euryanthe

C.M. von Weber : Euryanthe

Programma: Carl Maria von Weber: Euryanthe

Carl Maria von Webers voorlaatste opera wordt maar zelden opgevoerd. Ook opnames ervan zijn moeilijk te vinden. Alleen al daarom is deze DVD van Dynamic een belangrijke uitgave. Maar Euryanthe heeft zo zijn zwakke kanten, en die hebben ze ook in deze productie niet kunnen weggemoffelen. De muziek van Weber is erg goed – daar ligt het dus niet aan. Maar de verhaalstof is protserig, en vertoont bijna lachwekkende onwaarschijnljkheden. Het wordt bijzonder moeilijk om de hedendaagse theaterbezoeker te overtuigen van de beweegredenen van personages met een ontstellend hoog kartongehalte. Bij de Opera van de Sardische hoofdstad Cagliari durfden ze dit werk op de planken te brengen. Daarvoor trokken ze een internationale cast aan die zeker kwaliteiten heeft, maar ook, zoals de opera zelf, zijn beperkingen. Er wordt op aanvaardbaar niveau geacteerd (wel binnen een regieconcept dat al even voorbijgestreefd is als het hele verhaal), maar vocaal zijn er toch wel enkele opmerkingen. Meest overtuigend, en dit op een breed artistiek domein, is de Koreaanse tenor Yikun Chung, in de rol van de bij de neus genomen held Adolar. Zijn rivaal Lysiart wordt gezongen door de Duitse bariton Andreas Scheibner, en die heeft een grote maar erg lelijke stem. Je zou dat dramaturgisch kunnen verdedigen als het geluid van de slechterik, maar dat lijkt toch al te naïef. De Russische sopraan Elena Prokina in de titelrol zingt bijna altijd tegen de toon aan – erg irritant. Haar tegenhangster, de Tsjechische Jolana Fogasova als Eglantine, heeft daar geen last mee, maar zij zingt dan weer met een onaantrekkelijk immens vibrato. Nogal wat randbemerkingen dus, bij de zangers. Een tophuis is Caglari duidelijk niet, en dat hoor je ook aan de kwaliteiten van het orkest. Maar de Zuidafrikaanse dirigent Gérard Korsten haalt het maximum uit dit ensemble. Zijn aanpak is duidelijk wél geslaagd, met als resultaat een fris vivace over de gehele partituur. Zijn enthousiasme werkt begeesterend bij zangers en orkest, en hij weet daardoor de muzikale kwaliteit van deze DVD mooi op te tillen. Bovendien gaat het hier om de volledige versie van de opera, mét balletscène dus, en dat betekent in dit geval een meerwaarde. Tenslotte nog een vermelding voor het schitterende camerawerk van Marco Scalfi, die erin slaagt duidelijk te maken waar het verschil zit tussen een live-opvoering en een intelligente beeldopname.

Johan Uytterschaut

Klara's oordeel