Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
C.P.E. Bach - Concertos & Symphonies - Berliner Barock Solisten

C.P.E. Bach - Concertos & Symphonies - Berliner Barock SolistenBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Berliner Barock Solisten o.l.v Gottfried von der Goltz Label: Deutsche Harmonia Mundi 88843004252
C.P.E. Bach - Concertos & Symphonies - Berliner Barock Solisten

C.P.E. Bach - Concertos & Symphonies - Berliner Barock Solisten

Programma: C.P.E. Bach

Gottfried von der Goltz – als concertmeester mee in actie op deze plaat - wordt in juni vijftig jaar; Carl Philipp Emanuel Bach is er sinds maart driehonderd. Een feestje over de eeuwen heen en dus een goede reden voor een nieuwe opname van de Berliner Barock Solisten. In een uiterst verfijnde vertolking brengt dit ensemble twee concerti en twee sinfonia’s van Emanuel Bach. De keuze in de concerti voor de Nederlander Jacques Zoon op fluit en de Brit Jonathan Kelly op hobo - neen, niet de Ierse singer-songwriter uit de 60’s en 70’s - ligt in de lijn van Emanuel Bachs alles behalve stoffige stijl want beide solisten zijn niet uitsluitend met ‘oude muziek’ bezig: Jacques Zoon werd in 1997 bijvoorbeeld bekroond met een Edison (niet twee jaar later zoals Wikipedia wil doen geloven) voor een opname van hedendaagse Nederlandse muziek en Jonathan Kelly dient als eerste hoboïst onder Simon Rattle in de Berliner Philharmoniker. Beide instrumentisten brengen een frisse interpretatie van deze vooruitstrevende en heftig emotionele muziek die toch historisch gegrond is. C.Ph.E. Bach was een ongelooflijk virtuoos klavierspeler en liet veel invloedrijk solo- en concertant werk na voor zijn geliefde klavecimbel, clavichord en fortepiano. Hij was eveneens een begeesterende leraar en schreef met zijn Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen een gewaardeerde verhandeling over techniek en interpretatie. De concerti gepresenteerd op deze plaat kenden een eerste leven als klavierconcerti en geven Bachs emotionele, onvoorspelbare en improvisatorische stijl goed weer. De solopartijen baden volop in retoriek waardoor je onmiddellijk aangesproken wordt door het erg persoonlijke, melodische verhaal. De sinfonia’s op deze opname werden wat later geschreven - in 1773 om precies te zijn - toen Emanuel Bach vanuit zijn functie voornamelijk protestantse vocale muziek produceerde in Hamburg. Deze rijpere werken hebben nog steeds snel afwisselende en pakkende gemoedsschommelingen als handelsmerk en lijken het resultaat van barokke, klassieke en romantische (avant la lettre weliswaar) elementen in de blender; visionaire composities geschreven in een transitieperiode. Want deze Bach ‘is de vader, wij zijn de kinderen’. Aldus Mozart.

Floris De Rycker

Klara's oordeel