Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
De Koningin Elisabethwedstrijd bij Canvas

De Koningin Elisabethwedstrijd bij CanvasBlijf verwonderd!

Canvas zendt de halve finale (maandag 10 tot zaterdag 15 mei) rechtstreeks uit vanuit Flagey. De eerste vijf finaleavonden, maandag 24 tot vrijdag 28 mei, zijn live te volgen op het kanaal van Ketnet, telkens van 20 tot 21.50 uur. De laatste finalesessie op zaterdag 29 mei wordt rechtstreeks uitgezonden op Canvas, vanaf 20 uur tot de proclamatie. Die wordt verwacht rond 23 uur.

Clara De Decker en Katelijne Boon

De halve finale: rechtstreeks en integraal. Maandag 10 tot zaterdag 15 mei in Flagey

Canvas zendt de halve finale (maandag 10 tot zaterdag 15 mei) rechtstreeks uit vanuit Flagey.

De namiddagsessies (16.00 tot 17.45 uur) zijn te volgen op Canvas en worden gepresenteerd door Katelijne Boon. Dat doet ze elke dag in het gezelschap van een gast: pianiste Marie François (10 mei), dirigente Pascale Van Os (11 mei), pianiste Lies Colman (12 mei), componiste Annelies Van Parys (13 mei), pianist en componist Florejan Verschueren (14 mei) en pianiste Inge Spinette (15 mei).

Tijdens de avondsessies (20.00 tot 21.40 uur) neemt Canvas op het kanaal van Ketnet de presentaties over van Lut Van der Eycken voor Klara. Lut wisselt af met Nicole Van Opstal, die voor het eerst mee de Elisabethwedstrijd presenteert (zie verder). Ook zij hebben telkens een gast: pianist, docent en rasverteller Marc Erkens (10 mei), pianist en Elisabeth-laureaat Liebrecht Vanbeckevoort (11 mei), pianist Luc Devos (12 mei), pianiste en Elisabeth-halvefinaliste Stephanie Proot (13 mei), pianist en docent Julien Libeer (14 mei) en pianist en docent Aaron Wajnberg (15 mei).

Door corona is het traditionele verloop van de halve finales wat aangepast. Elke kandidaat treedt nu nog maar een keer op, en moet in die ene sessie na mekaar een concerto van Mozart én zijn of haar recital brengen. Het wordt dus een erg zware halve finale voor de twaalf pianisten die door de eerste ronde zijn geraakt. Tijdens het concerto worden ze begeleid door het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie, onder leiding van Frank Braley

Zaterdagavond 15 mei kennen we de namen van de zes kandidaten die doorgaan naar de finale, van maandag 24 tot zaterdag 29 mei in Bozar.

De kans is niet denkbeeldig dat daar opnieuw een of enkele Koreanen bij zijn. Van de 64 deelnemers aan de wedstrijd zijn er maar liefst 15 van Koreaanse afkomst. Over de ‘Koreaanse golf’ in de klassieke muziek gaat de RTBF-documentaire Korean Classics Generation die Canvas op zaterdag 22 mei uitzendt (om 18.30 u., ook op VRT NU). De voorbije 25 jaar maakten heel wat jonge Koreanen furore in de westerse klassieke muziek. In de documentaire volgen Thierry Loreau en Pierre Barré een aantal muzikanten van die zogenaamde ‘K-Classics generation’. Vanwaar komt hun passie en talent voor een soort muziek dat zo ver van hun eigen cultuur staat? Onder hen de winnaars van de Koningin Elisabethwedstrijd in 2014 (Sumi Hwang, zang) en 2015 (Ji Young Lim, viool).

De 64 kandidaten van de Koningin Elisabethwedstrijd 2021

De finale: op de eerste rij en achter de coulissen. Maandag 24 tot zaterdag 29 mei in Bozar

De eerste vijf finaleavonden, maandag 24 tot vrijdag 28 mei, zijn live te volgen op het kanaal van Ketnet, telkens van 20 tot 21.50 uur. De laatste finalesessie op zaterdag 29 mei wordt rechtstreeks uitgezonden op Canvas, vanaf 20 uur tot de proclamatie. Die wordt verwacht rond 23 uur.

Elke avond brengt één finalist een concerto naar keuze en een ‘plichtwerk’ dat speciaal voor deze pianowedstrijd is geschreven door de Franse componist Bruno Mantovani. Ze worden begeleid door het Belgian National Orchestra, gedirigeerd door Hugh Wolff.

Canvas zorgt voor een gevarieerde live omkadering van de finalesessies vanuit Bozar, dat op dit moment nog altijd gerestaureerd wordt na de dakbrand van 18 januari. Achter de schermen zal de grootst mogelijke coronadiscipline heersen: gescheiden circuits voor alle categorieën van medewerkers, rigoureuze afstandsregels, maskerplicht, handhygiëne enz. Maar op het scherm krijgt de kijker wat hij of zij verwacht en verdient: een uitgebreide blik voor en achter de schermen van een van de meest prestigieuze en slopende pianoconcoursen ter wereld.

Katelijne Boon bespreekt elke avond in haar setje naast de zaal samen met twee Elisabeth-kenners de prestaties van de kandidaten. Clara De Decker interviewt allerlei betrokkenen bij de wedstrijd: finalisten, orkestleden, verantwoordelijken van de organisatie, enz.

“Het zal vonken geven en dat vuurwerk zullen we met veel enthousiasme overbrengen naar het publiek thuis. Via televisie, radio of internet, we maken er een feest van!”
Katelijne Boon
“De finaleplaatsen zijn nog beperkter dan de andere jaren maar dat maakt het alleen maar spannender. Let the game begin!”
Clara De Decker

Katelijne Boon is de voorbije jaren uitgegroeid tot wat Fred Brouwers lang geleden was: hét gezicht van de Koningin Elisabethwedstrijd voor de VRT-kijkers. Over deze uitzonderlijke editie zegt ze: “Wie had ooit kunnen denken dat in 2020 een pandemie de Koningin Elisabethwedstrijd het zwijgen zou opleggen? Alleen een wereldoorlog was daar eerder in geslaagd. We keken hoopvol uit naar 2021. Maar het wordt onbekend terrein en we zullen rekening moeten houden met een nieuwe realiteit waarin gezondheidsprotocollen de plak zwaaien. Zonder publiek zullen de zalen niet zinderen als anders. Het zal vreemd zijn om de jury niet schouder aan schouder te zien zitten achter een lange tafel. Maar dat er 64 hypergemotiveerde kandidaten zullen aantreden, staat buiten kijf. Overtuigd van de kracht van muziek in moeilijke dagen. En wellicht nóg beter voorbereid, nu hun spel een extra jaar rijping heeft gekregen. Dat zal vonken geven, en dat vuurwerk zullen we met veel enthousiasme overbrengen naar het publiek thuis. Via televisie, radio of internet, we maken er een feest van!”

Sinds 2002 werkt Katelijne bij Klara aan een scala van programma’s: van het opera- en belcantoprogramma Tosca tot het avondprogramma Tuin van Eden, van het vroege ochtendprogramma Klara wakker tot het middagprogramma De ambassadeurs. De laatste jaren presenteert ze elke zaterdagochtend De liefhebber, een programma waarin een centrale gast zijn liefde aan de klassieke muziek verklaart.

Clara De Decker presenteert de Koningin Elisabethwedstrijd mee sinds 2017. En ook dit jaar wil ze zich helemaal smijten: “Een ding is nu al zeker, dit wordt een onvergetelijke editie. Niet alleen omdat het mijn eerste piano-editie is maar ook omdat we eindelijk kunnen inhalen wat we vorig jaar gemist hebben. Ik heb mijn mooiste mondmaskers gespaard voor dit moment en de liters handgel neem ik er met veel plezier bij. De finaleplaatsen zijn nog beperkter dan de andere jaren maar dat maakt het alleen maar spannender. Let the game begin!”

Klara-liefhebbers kennen Clara natuurlijk ook van het dagelijkse ochtendprogramma Espresso, dat ze er samen met Greet Samyn presenteert.

Dit zijn de gasten in de finale:

  • Maandag 24 mei: Eliane Rodrigues (vijfde laureaat in 1983 en tot vandaag dé lieveling van het Belgische publiek) en Bert Verbeke (acteur en muzikant).
  • Dinsdag 25 mei: Liebrecht Vanbeckevoort (zesde laureaat in 2007 en momenteel bezig aan een indrukwekkende internationale carrière) en Alicia Gescinska (filosofe, schrijfster en tv-maakster).
  • Woensdag 26 mei:  Marijke Oers (pianopedagoge) en Jef Neve (jazzmuzikant en componist)
  • Donderdag 27 mei: Lucas Blondeel (halvefinalist in 2007 en vandaag een internationaal bejubelde solist en pedagoog) en Alex Koo (op jonge leeftijd klassiek pianist maar intussen een gevierde jazzmuzikant)
  • Vrijdag 28 mei: Jan Michiels (twaalfde laureaat in 1991, vandaag een van onze meest gerespecteerde pianisten) en Dirk Brossé (componist en dirigent).
  • Zaterdag 29 mei: Annick Segal (Thuis-actrice en al vele jaren vaste waarde in het panel van Katelijne), Liebrecht Vanbeckevoort, Eliane Rodrigues en Dirk Brossé.

Tijdens de pauzemomenten zijn er ook korte reportages. Zo heeft Canvas ook dit jaar enkele toppianisten kunnen overtuigen om speciaal voor de uitzendingen de technische en muzikale hoogstandjes te demonstreren van enkele van de meest gespeelde concerto’s. Niemand minder dan de internationale vedette Abdel Rahman El Bacha, winnaar in 1978, laat zijn licht schijnen op het tweede en derde pianoconcerto van Prokofiev. Liebrecht Vanbeckevoort en Vitali Samoshko (winnaar in 1999) belichten samen het derde pianoconcerto van Rachmaninov en het eerste pianoconcerto van Tchaikovsky. En jurylid Jean-Claude Van den Eynde (derde laureaat in 1964) neemt het tweede pianoconcerto van Brahms voor zijn rekening.

Elke finaleavond luisteren we ook naar het onbevangen oordeel van het jongerenpanel DeZes. Zes jeugdige pianisten volgen de wedstrijd op de voet en vormen de brug tussen de kijkers en de wereld van de piano. Ze delen hun avonturen en ideeën uiteraard ook via sociale media. Ze sluiten de uitzending telkens af met een eigenzinnige cover van een film- of rockklassieker: van Catch me if you Can tot Nuovo Cinema Paradiso en van Avicii’s Heaven tot Killing In the Name of van Rage Against the Machine…

Tijdens de laatste finaleavond, op zaterdag 29 mei, brengt Canvas bovendien een uitgebreide samenvatting van de muzikale hoogtepunten van de zes laureaten van de wedstrijd.

Het Slotconcert op 9 juni vormt het sluitstuk van deze editie. Het concert, dat plaatsvindt in Bozar, is vanaf 20.00 uur rechtstreeks te volgen op het kanaal van Ketnet. De 1ste, 2de en 3de laureaat van de editie 2021 treden op, bijgestaan door Brussels Philharmonic onder leiding van Stéphane Denève. Gastvrouw is Katelijne Boon. Zij volgt voor Canvas het hele concours en is dus ideaal geplaatst om de kijker een laatste keer mee te laten genieten van de laureaten. Haar gast bij het Slotconcert is Veerle Simoens, directeur van het Festival van Vlaanderen.