Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
De Liefhebber: Bart Decoster

De Liefhebber: Bart DecosterKlassieke muziek

Op 16 januari was marketingspecialist en reclameman Bart Decoster (1968) te gast in De Liefhebber.
Bart Decoster

Foto van Bart Decoster

Hij is momenteel corporate director van Mediahuis Connect met P&L (winst- en verlies-) verantwoordelijkheid over de reclameregie van Mediahuis, Jobat, ZIMMO en Ackroyd Publications, bestuurder van krantengroep Mediahuis NV (DeStandaard, NRC, Het Nieuwsblad, Het Belang van Limburg en de Gazet van Antwerpen), én zaakvoerder van zijn eigen management consultancy bedrijf 3tien bvba en het online kunstplatform 3tien art.

Bart Decoster begon in 1991 aan zijn weg in de media bij krantengroep VUM, de Vlaamse Uitgeversmaatschappij, voorganger van Mediahuis met toen o.m. De Standaard, Het Nieuwsblad en Het Volk in hun portefeuille. Daar ontmoette hij o.m. André Leysen, en die was bepalend voor zijn carrière. “Als ik vandaag in de media zit en ondernemer ben is dat mede dankzij het eerste boek dat ik echt verslonden heb tijdens mijn humanioratijd nl. Leysens ’Crisissen zijn uitdagingen’. Het is nog altijd een aanrader.”

Herbeluister De Liefhebber met Bart Decoster
Alles staat of valt met de kwaliteit van de reclame. En die moet omhoog.
Bart Decoster

Decoster leerde de mediastiel in grote reclamegroepen zoals het Amerikaanse Omnicom (BBDO) en het Franse Publicis. Zo klom hij tussen 1996 en 2007 op tot de top van grote Belgische mediabureau’s: o.m. Zenithmedia, het mediabureau van de Saatchi Group, dat hij winstgevend maakte en fusioneerde met Optimedia, het mediabureau van Publicis. Dat dat bureau zich als allereerste bedrijf vestigde in het gerenoveerde Flageygebouw en het sterkst groeiende mediabureau van België werd, is niet toevallig. Het is tekenend voor zijn carrière waarin passie voor creatie en kunst én de economie hand in hand gaan, met o.m. een bestuursopdracht bij Kaaitheater en adviesopdrachten voor Brugge 2002, de Cultuurdagen en Press Cartoon België. In zijn Optimedia-periode kwam hij in het vizier van het Duitse ProSiebenSat1, dat televisieholding SBS opkocht. Hij werd hij commercieel directeur van VT4 en VijfTV, na de overname door Wouter Vandenhaute bij De Vijver Media, vervolgens bij Corelio, waar hij de oprichting van Mediahuis op de sporen zette.

Jazz en klassieke muziek kruisten het pad van deze Brusselaar via Toots Thielemans - ‘Baron van de Marollen, nen echte mens, authentiek en uniek.’ - het Kaaitheater, het Ictusensemble én Klara. Klara werd zijn vaste metgezel tijdens de ellenlange files op de Brusselse Ring richting Zaventem in zijn Zenithmedia-periode. Zo ontdekte hij de klassieke muziek, die hem mentale rust bracht.

www.3tien-art.be/NL/home

Bart Decoster schreef in ons gastenboek:

16.01.'16

Dit programma heeft meer dan 2 uur geduurd en zal nog langer nazinderen.
Ik leerde mezelf beter kennen, maar ook een fantastische ploeg die vol passie een zeer mooi programma maakt.
Veel dank aan de allerliefste Katelijne.
Succes met de voortgang.

Bart Decoster

De Liefhebber

Katelijne Boon duikt in het muzikale verleden en de platenkast van een bekende muziekliefhebber.

Presentatie: Katelijne Boon

Samenstelling: Katelijne Boon

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via deliefhebber@klara.be

Elke zaterdag, telkens van 10 tot 12 uur op Klara, klara.be en de Klara-app
Nadien is de uitzending nog 4 weken lang te herbeluisteren via de site en de app