Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
De Liefhebber: Mark Schaevers

De Liefhebber: Mark SchaeversKlassieke muziek

Katelijne Boon dook op zaterdag 13 februari in de muzikale herinneringen van journalist en schrijver Mark Schaevers (herhaling)
Foto van Mark Schaevers

Mark Schaevers

Journalist en schrijver Mark Schaevers (1956) sleepte dit jaar met ‘Orgelman’, de indrukwekkende biografie van de Duits-Joodse schilder Felix Nussbaum, de Gouden Uil literatuurprijs in de wacht. Schaevers, van opleiding Germanist belandde na zijn studiejaren in de uitgeverswereld bij Kritak. Eind jaren ’80 toen Kritak werd overgekocht door Meulenhoff waagde hij de overstap naar Humo, omdat hij “wat hij deed bij Kritak op grotere schaal wilde doen, zijn intellectueel ei leggen voor een groter publiek.”

Van 1989 tot 1996 had Schaevers bij Humo iedereen met naam en faam in politiek en literatuur voor zijn microfoon. Naast interviews schreef hij ook columns over televisie voor de rubriek ‘Dwarskijker’. Na zeven jaar maakte hij weer de switch naar de literatuur. Hij voelde zich interview-moe: “Als je voor de vierde keer Jean-Luc Dehaene mag gaan interviewen, dan is er het nieuwe toch van af.” En stapte over naar De Standaard der Letteren. Bij De Standaard was Peter Vandermeersch net hoofdredacteur geworden en die wilde de krant en de literatuurbijlage weer representatief maken. Dat deed Vandermeersch in de eerste plaats door komaf te maken met het AVV-VVK-logo. Recenseren en schrijven voor De Standaard der Letteren was in de jaren vóór de vernieuwing verworden tot een handige bijjob van professoren in een Vlaams-ideologisch keurslijf. Onder Schaevers groeide de bijlage uit tot een bewierookt boekenblad in Nederland en Vlaanderen.

Herbeluister De Liefhebber met Mark Schaevers
Ik vind het prettig en nuttig om je eigen bestaan met een historische laag te verrijken.
Mark Schaevers

In 2001 werd hij co-hoofdredacteur met Jörgen Oosterwaal in opvolging van Guy Mortier. Die opvolging sleepte al jaren aan, maar wat Schaevers over de streep hielp, “is het vakmanschap, het goede verhaal, en wat Herman De Coninck definieerde als het onvermogen om saai te zijn”. In 2004 trad hij terug als co-hoofdredacteur: schrijven en interviewen, het ‘pengedrevene’ van Humo haalde de bovenhand.

Schrijven ook over zijn twee grote dada’s Hugo Claus en de joods-Duitse exilauteurs aan de Belgische kust. In 2001 verscheen ‘Oostende, de zomer van 1936’ over de Joodse schrijvers die daar voor Hitler op de vlucht waren, schrijvers als Joseph Roth en Stefan Zweig. Toen hij dat boek schreef zag hij voor het eerst een schilderij van Felix Nussbaum, geschilderd in 1936 in Oostende en kwam hij op het spoor van een fantastisch verhaal. “Dat herken je wel als journalist. Een beetje een Belgisch Anne Frank-verhaal.” En een verhaal waar Schaevers meer dan 12 jaar aan werkte. Nussbaum schilderde zijn dagboek van ballingschap en oorlog op zijn onderduikadres in Brussel en belandde in 1944 samen met zijn vrouw op de laatste trein vanuit België naar Auschwitz. Amper 10 jaar na zijn dood was er nauwelijks iets over hem geweten, er waren maar vijf werken van hem bekend. Nu rekent men Nussbaum tot de belangrijkste expressionistische en joodse schilders van de twintigste eeuw. Het was in België dat de meeste van zijn schilderijen weer opdoken. Met ‘Orgelman’ maakt Mark Schaevers van dat ‘geschilderde dagboek’ een meeslepend portret van een kunstenaarsleven in een dramatisch tijdperk.

Momenteel schrijft Mark Schaevers een biografie over Hugo Claus, zijn favoriete auteur. In 2004 verscheen al “Groepsportret”, een citatenboek over Hugo Claus dat hij in 2008 tot een theatermonoloog bewerkte voor Josse de Pauw. In 2011 volgde "De Wolken: uit de geheime laden van Hugo Claus”. En nu werkt hij aan de biografie .

Nussbaum was de voorbije twaalf jaar zijn compagnon de route. Dat laat ook muzikale sporen na. Een flard van de partituur van het populaire dansdeuntje ‘The Lambeth Walk’ dat gehaat werd door de nazi’s, figureert op Nussbaums allerlaatste schilderij.

www.humo.be/tags/192963/mark-schaevers

Mark Schaevers (Heruitzending) schreef in ons gastenboek:

Wat 'n heerlijke ontgoocheling!
Twee uren waren mij beloofd,
maar dit leek maar enkele minuten te duren.
'De best voorbereide Liefhebber', zei Katelijne (helaas off the record)
en zo kwam ze onbewust achter het motto van mijn werkleven:
if you're not overprepared, you're underprepared...
Dank, hartelijk,

De Liefhebber

Katelijne Boon duikt in het muzikale verleden en de platenkast van een bekende muziekliefhebber.

Presentatie: Katelijne Boon

Samenstelling: Katelijne Boon

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via deliefhebber@klara.be

Elke zaterdag, telkens van 10 tot 12 uur op Klara, klara.be en de Klara-app
Nadien is de uitzending nog 4 weken lang te herbeluisteren via de site en de app