Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
De Liefhebber met Dirk Braeckman

De Liefhebber met Dirk BraeckmanKlassieke muziek

Katelijne Boon duikt op zaterdag 2 december in de platenkast en de muzikale herinneringen van kunstenaar-fotograaf Dirk Braeckman (°1958). Vorig weekend liep zijn tentoonstelling in het Belgisch Paviljoen op de Biënnale van Venetië ten einde. Die vormt de basis voor een dubbeltentoonstelling dit voorjaar in Bozar Brussel en Museum M Leuven .
Foto van Dirk Braeckman

Dirk Braeckman

In zijn vaak zwart-witte beelden behandelt Dirk Braeckman fotografie als een schilder. Want één ding wou de jonge Dirk Braeckman nooit worden: fotograaf. Niet de man van familiefeesten, die in het middelpunt van de belangstelling de omgeving naar zijn hand zet. Neen, hij wilde dan liever de discretie van een schilder, experimenterend in de stilte van zijn atelier.

Maar het zou anders lopen, niet richting schilderkunst maar als fotograaf. Braeckman ging studeren aan de Gentse Koninklijke Academie voor Schone Kunsten en koos er voor fotografie én schilderkunst. Hij was er dan ook een buitenbeentje, volgens klasgenoot en latere zakenpartner Carl De Keyzer. Uiteindelijk koos hij voor de camera, maar de invloed van zijn andere studie is nog steeds erg duidelijk. Zijn werk bestaat uit vaak grote en op mat papier afgedrukte beelden. De combinatie van de compositie, kleur en textuur van Braeckmans foto's doen denken aan schilderijen. Ook kenmerkend voor zijn werk is de grijs-zwarte toon. Door kleur te verbannen, wil Braeckman vermijden dat het beeld te leesbaar wordt, te gemakkelijk, te duidelijk. Toeschouwers moeten zo actief op zoek gaan naar de pure kern van het beeld, ondanks de visuele obstakels en blinde vlekken.

Braeckman gaat nooit bewust op zoek naar een boeiend beeld en zet niets in scène, maar laat zich leiden door details en persoonlijke indrukken. Hij werkte lange tijd enkel analoog, maar gebruikt sinds enkele jaren ook af en toe een digitale camera. Voor hem gaat het om een totaal ander medium, met andere wetten. 

Het is niet wat ik fotografeer dat belangrijk is, maar de manier waarop. Niet de opname, maar wat er met een opname gebeurt.
Dirk Braeckman
De Liefhebber met Dirk Braeckman

Niet toevallig dat Braeckman zijn werken bewust geen titels geeft, maar codes. Een titel zou de betekenis van een werk te veel sturen en kaderen, terwijl het een beeld moet blijven dat niet vasthangt aan één verhaal. Dat maakt zijn fotografie zo verwant aan schilderkunst en aan de muziek. Muziek is voor hem als een soundtrack bij zijn leven en werk. Zij bracht hem al van jongsafaan in contact met de literatuur en de schilderkunst. En hij luistert ernaar en doet daar andere dingen bij, werken, in zijn donkere kamer, experimenteren of zijn atelier opruimen. Dat is voor hem de essentie van muziek, geen verstrooiing. De jazz van Miles Davis, John Coltrane of Ornette Coleman, gregoriaans, Hildegarde von Bingen, polyfonie, Bach, klavecimbel en orgel, de liederen van Schubert, John Cage, grunge, Oum Khaltoum of etnische muziek in oude veldopnames, soms met de repeatknop urenlang ingedrukt.

 

Meer info over Dirk Braeckman vindt u hier.

Op het programma:

  • Irving Gordon: Unforgettable door Nat King Cole; Orkest o.l.v. Nelson Riddle - Capitol CD 7935902 - [0:03:26]
  • Hildegard von Bingen: Deus enim in prima door Psallentes o.l.v. Hendrik Van den Abeele - Le Bricoleur LBCD 03 - [0:04:09]
  • Johann Sebastian Bach: I. Fantasia, II. Allemande en III. Courrante uit Partita nr. 3 in a BWV827 door Ralph Kirkpatrick, klavecimbel - Archiv 477 019-2 - [0:08:16 ]
  • John Cage: Ad lib door Steffen Schleiermacher, piano - MDG 613 0793-2 - [0:04:05]
  • Kurt Weill: II Seeräuber Jenny, uit "Die Dreigroschenoper door Lotte Lenya, zang; Ruth Lewis band o.l.v. Theo Mackeben - Teldec 0927-42663-2 - [0:03:06]
  • Miles Davis: Shhh/Peaceful door Miles Davis, trompet; Herbie Hancock, electric piano; Chick Corea, electric piano; Wayne Shorter, tenorsax; David Holland, bass; John McLaughlin, gitaar; Tony Williams, drums - CBS 450982 2 - [0:09:17]
  • John Coltrane: Giant Steps door John Coltrane, tenorsax; Tommy Flannagan, piano; Paul Chambers, bass; Art Taylor, drums - Atlantic Records 1311-2 - [0:03:44]
  • Billie Holiday: Fine and Mellow door Billie Holiday & her orchestra - Sony Music 8875048762 - [0:03:14]
  • Vincenzo Bellini: Norma: Casta diva door Maria Callas, sopraan; Orchestra del Teatro alla Scala;Coro del Teatro alla Scala o.l.v. Tullio Serafin - EMI 557389-2 - [0:05:41]
  • Franz Schubert: Am Bach im Frühling D361 door Matthias Goerne, baritone; Helmut Deutsch, piano - Harmonia Mundi HMC-902004 - [0:03:53]
  • Karlheinz Stockhausen: Klavierstück V /Klavierstück 5 (uit "Nr. 4") door Fredrik Ullén, piano - Caprice CAP-21642 - [0:05:11]
  • Igor Stravinsky: Ragtime for 11 instruments (1918) door Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen o.l.v. Paavo Järvi - Pentatone Classics PTC-5186 046 - [0:04:45]
  • Ludwig van Beethoven: 2. Allegretto uit Symfonie nr. 7 in A, op.92 door Academy of St. Martin-in-the-Fields o.l.v. Joshua Bell - Sony Classical 88765 44881 2 - [0:04:02]

 

Dirk Braeckman schreef het volgende in ons gastenboek:

Geen seconde getwijfeld om op jullie uitnodiging in te gaan.
Was wel niet simpel om te kiezen.
Ik kom graag nog eens terug.


02/12/2017
Dirk

Billie Holiday : Fine and mellow (1957)

De Liefhebber

Katelijne Boon duikt in het muzikale verleden en de platenkast van een bekende muziekliefhebber.

Presentatie: Katelijne Boon

Samenstelling: Katelijne Boon

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via deliefhebber@klara.be

Elke zaterdag, telkens van 10 tot 12 uur op Klara, klara.be en de Klara-app
Nadien is de uitzending nog 4 weken lang te herbeluisteren via de site en de app