Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
De Liefhebber met Haider Al Timimi

De Liefhebber met Haider Al TimimiKlassieke muziek

Katelijne Boon duikt op zaterdag 8 oktober in de platenkast en de muzikale herinneringen van acteur, danser en theatermaker Haider Al Timimi (Bagdad 1979), die als zesjarige uit Irak in België aankwam en dankzij zijn hip hop en breakdance achtergrond in de dans- en theaterwereld terechtkwam.
Foto van Haider Al Timimi

Haider Al Timimi

Haider Al Timimi (Bagdad 1979) kwam dankzij zijn hip hop en breakdance achtergrond in de dans- en theaterwereld terecht. Hij stroomde via de jongerenwerking van Union Suspecte door tot de vaste kern van dat collectief, samen met o.m. Zouzou Ben Chikha en Ruud Gielens. In 2013 richtte hij het gezelschap 'Kloppend Hert' op dat nu structurele erkenning kreeg voor vijf jaar.

Al Timimi kwam als zesjarige uit Irak in België aan, een onbekend land waarvan hij de taal niet sprak. Zijn vader is landbouwingenieur en kwam in de jaren tachtig naar België om er te doctoreren. Normaal gezien zou hij na zijn studies terugkeren naar Irak, maar daar barstte in 1990 de Golfoorlog uit. Zijn ouders besloten toen in België te blijven. Als kind al wilde Haider jazz- of soulzanger worden. Breakdance en hip hop gaven hem in de overgangsfase die zijn jeugd voor hem was, de gelegenheid zijn geslotenheid te overwinnen en binnen te komen in een gemeenschap waarvan ik niemand kende en de taal niet begreep.

25 jaar later danste en zong Al Timimi in ‘Cesena’, de voorstelling waarmee Anne Teresa De Keersmaeker in 2011 hoge ogen gooide in Avignon. Een toevallige lift naar huis, na de uitreiking van de Kif Kif Awards in de Brussels KVS, en een gesprek over de Arabische wereld en over de beroemde vrijgevochten Libanese zangeres Fairuz, waren de aanleiding. Fairuz en de Arabische wereld spelen ook een prominente rol in producties als ‘Ich bin wie du’ en ‘Layla’s Fool’.

Wat ik niet met woorden gezegd krijg, vertel ik met bewegingen of muziek.
Haider Al Timimi
De Liefhebber met Haider Al Timimi

Zijn ambities hebben zijn leven in een andere versnelling gebracht. ‘Achteraf bekeken lijkt het of mijn leven pas begonnen is op het moment dat ik met dans en theater begon. Daarvoor was het een grijze brij: er zijn jaren waarvan ik me niets meer kan herinneren. Ik zou die er graag achteraan weer bijplakken.'

Muziek speelde daarbij een cruciale rol, Eerst Michael Jackson en hip hop en breakdance, dan Pergolesi in zijn eerste dansvoorstelling, Mozart, naast Fairuz, Brel en Oum Khaltoum. Beide werelden en culturen vormen zijn inspiratiebronnen.

En deze ervaringen en ambities wil hij graag als een rolmodel delen met jonge mensen die ook hun weg zoeken in het leven: als docent aan het 7de jaar Woord aan de Kunsthumaniora Brussel, als gastdocent aan het Ritcs of aan de hand van workshops aan jongeren met diverse achtergrond voor De Brakke Grond, KVS, Les Halles De Schaerbeek, BRONKS, TransfoCollect. 

Dit voorjaar gooide de coproductie-voorstelling Utopera die hij samen met Sarah Eisa uitwerkte, hoge ogen. In de voorstelling zien we hoe sterarchitecte Zaha Hadid samen met een Puccinizangeres door het in puin geschoten Bagdad op weg zijn naar het nieuwe operagebouw.

Lees hier meer over Haider Al Timimi.

Op het programma:

  • Assi Rahbani: Nahna wil amar jiran door Fairuz, zang - Youtube - [0:03:02]

  • Ludwig van Beethoven: 1. Allegro con brio uit Symfonie nr.5 in c op.67 door Anima Eterna o.l.v. Jos Van Immerseel - Klara 50999-6075052-5 - [0:07:19]

  • George Frideric Handel: Serse HWV40: Ombra mai fu door Andreas Scholl, contratenor; Akademie für Alte Musik Berlin - Harmonia Mundi HMC9011685 - [0:02:58]

  • Bedrich Smetana: Ouverture De verkochte bruid door BBC Philharmonic o.l.v. Gianandrea Noseda - Chandos 10518 - [0:06:21]

  • Giovanni Battista Pergolesi: Quando corpus morietur uit Stabat Mater door Nuria Rial, sopraan; Carlos Mena, contratenor; Ricercar Consort - Mirare 006 - [0:05:11]

  • Hector Berlioz: Les Troyens: Nuit d'Ivresse door Susan Graham, mezzosopraan; Mark Padmore, tenor; Orchestre Révolutionnaire et Romantique o.l.v. Sir John Eliot Gardiner - Opus Arte 900 - [0:08:55]

  • Philipoctus de Caserta: Espoir dont tu m'a fayt partir door Graindelavoix o.l.v. Björn Schmelzer - Glossa GCD-P32106 - [0:04:00]

  • Henry Purcell/arr. John Lewis: Dido and Aeneas: When I am laid in earth door The Swingle Singers & The Modern Jazz Quartet - Philips 824 545-2 - [0:05:04]

  • Johann Sebastian Bach: 1. Prelude - 2. Allemande - 3. Courante uit Suite nr.1 in G voor cello solo BWV1007 door Pieter Wispelwey, cello; - Evil Penguin Records 012 - [0:09:30]

  • Franz Schubert: Der Erlkönig D328 door Dietrich Fischer-Dieskau, baritone; Gerald Moore, piano - EMI CDM-7 69503 2 - [0:04:03]

  • Antonio Vivaldi: Bajazet RV703: Sposa, son disprezzata door Cecilia Bartoli, mezzosopraan; György Fischer, piano; - Decca 460495-2 - [0:05:50]

  • Wolfgang Amadeus Mozart: Requiem in d KV626: Lacrimosa door Konzertvereinigung Wiener Staatsopernchor; Wiener Philharmoniker o.l.v. Karl Böhm - DG 00289-477 8385 - [0:04:10]

  • Ludwig van Beethoven: 1. Adagio sostenuto uit Sonate nr.14 in cis voor piano op.27 nr.2 Mondschein door Giovanni Bellucci, piano; - Opus 106 06HK003 - [0:08:23]

In het gastenboek schreef Haider Al Timimi:

Dank je wel Katelijne! Erg boeiend was dit, eerlijk waar!

Haider

De Liefhebber

Katelijne Boon duikt in het muzikale verleden en de platenkast van een bekende muziekliefhebber.

Presentatie: Katelijne Boon

Samenstelling: Katelijne Boon

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via deliefhebber@klara.be

Elke zaterdag, telkens van 10 tot 12 uur op Klara, klara.be en de Klara-app
Nadien is de uitzending nog 4 weken lang te herbeluisteren via de site en de app