Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Herbeluister De Liefhebber met Jasper Maekelberg

Herbeluister De Liefhebber met Jasper MaekelbergBlijf verwonderd!

Katelijne Boon dook op zaterdag 16 juni 2018 in de platenkast en de muzikale herinneringen van muziekproducer en multi-instrumentalist Jasper Maekelberg, bekend van Faces on tv. Recent verscheen zijn langverwachte debuut ‘Night Funeral’. En deze zomer staat hij op de affiche van het Festival Dranouter.
Foto van Jasper Maekelberg (c) Alexander Popelier

Jasper Maekelberg (c) Alexander Popelier

Maekelberg is voor dit debuutalbum diep moeten gaan. Hij doet niet liever. De slechtslaper is een nachtwaker. Jasper Maekelberg leeft zoals hij vroeger de 400 meter liep: op niveau en à fond. Als een aangehouden sprint.
‘Night Funeral’ is de samenvatting van 2017, een jaar uit het leven van Jasper Maekelberg. Hij is hem meermaals tegen-gekomen, zichzelf, ontmoetingen die blijven hangen. Dit was niet zijn beste jaar, en toch weer wel. De liefde kraakte en hij maakte er muziek van. Van de highs en nog meer van de lows. De mens wordt overschaduwd en verlicht door de muzi-kant. Een artiest staat nooit uit. Alles is materiaal.

Tot dan zette Jasper Maekelberg de toon in ‘Vlaanderen Muziekland’, en dat zonder één eigen plaat in de rekken: hij producete Bazarts `Goud' en de soundtrack van Jef Neve voor de Eén-reeks ‘In Vlaamse Velden’, hij was de rechterhand van Maarten `Warhaus' Devoldere, speelde gitaar bij Amongster, mixt Warhola en Tsar B, en is de bezieler van Faces On TV.

Muziekproducer werd hij eerder per toeval. In de jeugdcategorieën van het Belgisch Kampioenschap was hij top 3 op de 400 meter. Tot een groeispurt hem inhaalde en zijn pezen niet konden volgen. Waarop hij de gitaar vastpakte en in de muziek dook. Piano speelde hij al vanaf zijn 9de. Op het Don Bosco-college gold hij als een rare. Tien jaar na datum nog bezeten van de grunge en Nirvana. Het conservatorium op zijn 18de, dat was een logische keuze, ook de richting producer die hij uitkoos. “Bleek dat een producer zich niet in één ding moet specialiseren, maar alles een beetje moet kunnen.” Dat klonk wel als iets voor hem.

Ik kan muziek zién. Elk geluid heeft een vorm en een plaats in een song.
Jasper Maekelberg
De Liefhebber met Jasper Maekelberg

In zijn muziek komt Jasper Maekelberg open. ‘Night Funeral’ is een warmbloedige plaat, magnetisch, intiem. Er staat geen muur tussen maker en publiek. Dat is zijn aangeboren popgevoel, denkt hij, en hij dankt het. Met die catchy melodieën van de sixties als lichtend voorbeeld. De songsmid als ambachtsman. Want ‘Night Funeral’ is een album dat, hoopt hij, ook zo beluisterd wordt, als een sensueel geheel. Een verhaal in elf fragmenten dat tegelijk inheems en exotisch aandoet. Je hoort dansende percussie, licht-psychedelische arrangemen-ten, prairiebeats voor urban indians. Het is pop-art uit een nabije toekomst. Filmische R&B – rhythm and blue-ray.

Alle instrumenten doet hij zelf, alle stemmen zijn de zijne, ook die Thom Yorke-falset. Hij kocht een balafoon uit West-Afrika en een oud met meer snaren dan hij gewend was als gitarist. Sounds die niemand anders gebruikt. Weg van de plug-ins. Alles eigenhandig ingespeeld, bijvoorbeeld op de oude dwarsfluit die zijn vader van de zolder haalde. Soms met moeite, wat leidt tot verrassingen, onverwachter dan wanneer je een instrument virtuoos beheerst. Een vorm van zelfbeperking die een coherent klankbeeld oplevert. En een multiplaat die helemaal Jasper Maekelberg is.

Zoals vandaag in zijn muziekkeuze. “De muziek waar ik écht van hou, is het soort dat je op je eentje moet ontdekken.”

Meer info over Jasper Maekelberg en 'Night Funeral' vindt u hier.

In het gastenboek schreef Jasper Maekelberg:

Mocht je nu al gepensioneerd zijn als je dit leest
kun je terugkijken op de fijnste 2h radio
die ik al meegemaakt heb.

Dank je,
X Jasper

 

Op het programma:

  • Johann Sebastian Bach: 15 Tweestemmige inventies: VI Inventie nr. 6 in E groot BWV 777 door Till Fellner (piano) - ECM New Series 476 635-5 - [0:04:49]
  • Dmitri Sjostakovitsj: Symfonie nr.8 in c op.65: 1. Adagio door Koninklijk Concertgebouw Orkest o.l.v. Bernard Haitink - Decca 411 616-2 - [0:07:30]
  • Lewis Allan: Strange Fruit door Billie Holiday and her orchestra - Verve 13146-02 - [0:03:12]
  • Charles Mingus: Group Dancers door Charles Mingus (piano, bass) - Impulse! MCD-05649 - [0:07:19]
  • Matthew Whiteside: Piece for Violin and Bass Clarinet door Emma Lloyd (viool) Joanna Nicholson (basklarinet) - Youtube - [0:09:55]
  • Nicolas Jaar: Nymphs II: The Three Sides of Audrey and Why She's All Alone Now door Nicolas Jaar - CS-00056177 - [0:05:00]

 

  • Frédéric Chopin: Ballade nr.1 in g op.23 door Maurizio Pollini (piano) - Deutsche Grammophon 459 683-2 - [0:08:35]
  • Jonny Greenwood: Open Spaces door BBC Concert Orchestra o.l.v. Robert Ziegler - Nonesuch 7559-79957-8 - [0:04:00]
  • Jef Neve: Soundtrack 'In Vlaamse Velden': Marie, sehen wir uns wieder? door Jef Neve (piano) Orkest o.l.v. Jef Neve - Universal 377.573-5 - [0:04:01]
  • Max Richter: Vivaldi - The Four Seasons (recomposed): Spring door Daniel Hope (viool) Max Richter (Moog Synthesizer) Konzerthaus Kammerorchester Berlin o.l.v. André de Ridder - DGG 002894792777 - [0:09:41]
  • Nils Frahm: Keep door Nils Frahm (piano) - Erased Tapes Records ERATP-033 - [0:03:27]

De Liefhebber

Katelijne Boon duikt in het muzikale verleden en de platenkast van een bekende muziekliefhebber.

Presentatie: Katelijne Boon

Samenstelling: Katelijne Boon

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via deliefhebber@klara.be

Elke zaterdag, telkens van 10 tot 12 uur op Klara, klara.be en de Klara-app
Nadien is de uitzending nog 4 weken lang te herbeluisteren via de site en de app