Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Herbeluister De Liefhebber met Johan De Boose

Herbeluister De Liefhebber met Johan De BooseKlassieke muziek

Op zaterdag 21 oktober 2017 had Katelijne Boon Johan De Boose te gast, doctor in de Slavische talen en Oost-Europakunde, auteur en performer, dramaturg én wereldreiziger. Zijn roman 'Het Vloekhout' werd genomineerd voor de shortlist van de prestigieuze Libris Literatuurprijs, een grote erkenning. Johan De Boose was de enige Vlaming in de lijst. De prijs ging vorige maandag naar Rob Van Essen, maar wij zetten Johan De Boose en zijn prachtige boek graag nog eens in de kijker. Een heruitzending.
Foto van Johan De Boose © GF

Johan De Boose

De Boose heeft geruime tijd in Rusland en Oost-Europa gewoond, zowel voor als na 1989. ‘Belgian Rules/Belgium Rules’, een theatertekst voor Troubleyn/Jan Fabre de voorstelling ging op 18 juli 2017 in première in het Volkstheater in Wenen. Een ode aan België noemt De Boose het, zoals Fellini’s “Roma”. “Het is het fictieve België uit Fabre’s dromen, een sprookje, een constructie, maar ook de donkere kant van de Belg komt aan bod.”

Oost-Europa en Rusland staan centraal in fictie en non-fictiewerk van De Boose. Zo reist hij in “De Grensganger” (2006), bekroond met de Henriette Roland Holst-prijs non-fictie, langs de Duitse restanten van het Ijzeren Gordijn,. In “Het geluk van Rusland, reis naar het eenzaamste volk op aarde” (2008) maakt hij de balans op van een wereldrijk in expansie in het Medvedev-tijdperk. In “Alle dromen van de wereld” (2004) zet hij vele misverstanden over Polen recht en praat hij met kunstenaars, politici en studenten. In “De poppenspeler en de duivelin” (2009) voert hij ons mee naar Kroatië. En natuurlijk de collaboratieroman “Bloedgetuigen” (2011) en de graphic novel “Oktober” (2016). Voor Klara maakte hij begin dit jaar een 5-delige radioserie over Rusland, “Trojka”, dit naar aanleiding van 100 jaar Russische revolutie (podcast op www.klara.be).

Zijn fascinatie voor Oost-Europa en Rusland deed De Boose op tijdens de Koude Oorlog, toen president Reagan sprak over het “Empire of Evil” en deze landen achter het Ijzeren Gordijn in hardnekkige clichés als vuil, lelijk en misdadig werden afgeschilderd. “Het IJzeren Gordijn creëerde een kunstmatige grens in Europa, waaruit af en toe iets doorsijpelde naar ons toe: een film, een klein bericht in de krant, de boeken van Dostojevski. Net dat prikkelde mij. De taal trok me ook aan: verwant en toch anders. “Net daarom ging ik erover studeren. Daar wonen honderden miljoenen mensen, en hun dagelijkse leven verschilt niet zoveel van dat van ons. Er was ook een uitgebreide subcultuur. Daar werd ik aan verslaafd, waardoor ik de talen verder ging uitdiepen”.

Waarvan is de wereld gemaakt? Van tranen, sterren en adem.
Johan de Boose

Een verslaving die niet stopte, zoals blijkt uit zijn Oost-Europa-boeken, meestal geschreven op het kantelpunt van hun geschiedenis. Ex-Joegoslavië bijvoorbeeld, dat ten onder ging en gefragmenteerd werd in een verschrikkelijke oorlog. Oorlog fascineert De Boose “omdat het de motor van de mensheid is. Een walgelijke waarheid. Schrijven heeft voor mij veel te maken met begrip en onbegrip. Schrijven is het gevolg van lang nadenken over waarom je iets niet begrijpt.”

Nog oorlog zit er in zijn collaboratieroman “Bloedgetuigen” uit 2011, over de Vlaamse collaboratie aan het Oostfront. 
De trilogie “Het Vloekhout” is een zoektocht doorheen de geschiedenis van drie monniken naar “Het Vloekhout”, het hout van het kruis van Christus. Eerder verschenen “Gaius” (2013) en “Jevgeni” (2014).
In 'Het vloekhout' wekt Johan de Boose op vernuftige wijze een stuk hout tot leven om vervolgens tweeduizend jaar geschiedenis te doorlopen.

De roman 'Het Vloekhout” van Johan De Boose werd genomineerd voor de shortlist van de prestigieuze Libris Literatuurprijs. Een grote erkenning voor Johan De Boose, die de enige Vlaming was in de lijst. De jury sprak van 'een buitengewoon originele bijdrage aan de Nederlandstalige literatuur'. Een 'prachtige compositie', stilistisch 'ijzersterk' en bovendien 'meeslepend, ironisch en erudiet van toon'. 

Over 'Het Vloekhout'

Meer info over Johan De Boose en 'Belgian Rules/Belgium Rules'.

Op het programma:

  • Johann Strauss: Radetzky mars op.228 door Wiener Philharmoniker o.l.v. Claudio Abbado - Deutsche Grammophon 477 7645 - [0:03:14]
  • Russisch Orthodox: I'm crying - The only Begotten Son - O Come and Worship door Kobyet - AVLCD 9704 - [0:04:24]
  • Wolfgang Amadeus Mozart: Ouverture Don Giovanni KV527 door Musicaeterna o.l.v. Teodor Currentzis - Sony classical 88985316032 - [0:05:11]
  • Trad.Dalmatië arr. M Bulic: Kad Sam Bio Na Tvom Grobu door Klapa - CD 002 HDS/BIEM - [0:03:25]
  • Richard Rodgers: My Funny Valentine door Chet Baker, trompet - EMI/Pacific Jazz7243 5-35937-2 8 - [0:02:58]
  • Jürgen Knieper: Lied vom Kindsein - Die Kathedrale der Bücher door Bruno Ganz, recitant; Jürgen Knieper - Milan 316 - [0:05:26]
  • Johann Strauss: An der schönen blauen Donau op.314 door Anima Eterna o.l.v. Jos Van Immerseel - Zig-Zag ZZT-020601 - [0:09:57]
  • Boelat Okoedzjava: Molitva (gebed) door Elena Kamburova - Youtube - [0:03:54]
  • Jacques Brel/François Rauber: Vivre debout door Jacques Brel, zang; François Rauber et son orchestre - Barclay 816722-2 - [0:03:01]
  • Henry Purcell: Dido and Aeneas: When I am laid in earth-With drooping wings door Simone Kermes, sopraan; New Siberian SIngers;Musicaeterna o.l.v. Teodor Currentzis - Alpha 140 - [0:09:25]
  • Heinrich Schütz: Selig sind die Toten door Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe - Harmonia mundi HMC-901534 - [0:04:37]
  • Léo Ferré: Avec le temps door Léo Ferré - Barclay 841 919-2 - [0:04:23]
  • Wolfgang Amadeus Mozart: 1. Adagio. Allegro uit Strijkkwartet in C, KV465 'Dissonantenkwartet' door Emerson String Quartet - Deutsche Grammophon DG 427 657-2 - [0:08:30]

In het gastenboek schreef Johan de Boose:

"Alles is onsterfelijk!"
"Все бессмертно!" (Arseni Tarkovski)
Hartelijk dank!
Johan de Boose
 

De Liefhebber met Johan De Boose

Tadeusz Kantor "Umarła klasa" (Dead class) [English subtitles]

Soundtrack Wings of Desire / Der Himmel über Berlin

THE WTF SONG! Rock parodie - Explicit Lyrics, Radetzky March, Johann Strauss

De Liefhebber

Katelijne Boon duikt in het muzikale verleden en de platenkast van een bekende muziekliefhebber.

Presentatie: Katelijne Boon

Samenstelling: Katelijne Boon

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via deliefhebber@klara.be

Elke zaterdag, telkens van 10 tot 12 uur op Klara, klara.be en de Klara-app
Nadien is de uitzending nog 4 weken lang te herbeluisteren via de site en de app