Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
De Liefhebber met Johan Simons

De Liefhebber met Johan SimonsKlassieke muziek

Katelijne Boon duikt in de platenkast en de muzikale herinneringen van theaterregisseur en –intendant Johan Simons (1946), sinds vorig jaar intendant van de Ruhrtriënnale en artistiek directeur van NTGent.
Foto van Johan Simons

Johan Simons, © Jules August

Johan Simons is één van de belangrijkste Europese theatermakers. Sinds hij vorig jaar aan de slag ging als intendant van de Ruhrtriënnale en terugkeerde naar NTGent na 5 jaar Münchner Kammerspiele, rijgt hij de prestigieuze theaterbenoemingen aan elkaar. Deze bakkerszoon uit het kleine Heerjansdam bij Arnhem kreeg de liefde voor de kunst van zijn moeder. Zelf wilde Johan tot zijn dertiende zendeling worden, maar toen viel hij van zijn geloof.

Na zijn dans- en acteursopleiding startte hij in 1976 bij de Haagsche Comedie. In 1985 stichtte hij samen met Paul Koek, Theatergroep Hollandia, later ZTHollandia, met de bedoeling theater te maken op plaatsen waar nog geen theater is en voor een publiek dat normaliter niet met theater in aanraking komt. Vanaf dan, hij was 38 toen hij zijn eerste regie deed, legt hij zich volledig toe op het regisseren. Hij oogstte internationale lof met voorstellingen als ‘Val van de goden’ en ‘Sentimenti’. Toen Gerard Mortier in 2001 ‘Val van de goden’ 2001 naar Salzburg haalde, begon zijn internationale opmars. ZTHollandia won dat jaar de Europese theaterprijs. En Simons werd ook de eerste Nederlandse regisseur op het Festival in Avignon, hij ging gastregies doen in de grote Duitse theaters en opera’s regisseren in Salzburg en Parijs. Het was Mortier die hem in 2005 op het spoor van NTGent zette. Met voor het eerst in zijn carrière een eigen speelplek, met een Vlaams-Nederlands ensemble en voorstellingen als ‘De asielzoeker’, ‘Platform’, ‘Vergeten straat’, ‘Kasimir en Karoline’ en ‘Oresteia’.

Vanaf september 2010 tot juni 2015 was Johan Simons regievoerende intendant bij de Münchner Kammerspiele. Hij bracht er stukken van Elfriede Jelinek, Shakespeare, Tsjechov, Lot Vekemans, Joseph Roth en Sarah Kane. In september 2009 reikte de Universiteit Gent Johan Simons een eredoctoraat uit, als blijk van hun waardering voor de vernieuwende visie, de internationale weerklank en het maatschappelijk engagement in zijn werk. Zijn werk werd ook bekroond met tal van (inter)nationale theaterprijzen. In mei 2014 kreeg Johan Simons de prestigieuze Theaterpreis Berlin, die uitgereikt wordt op het jaarlijks Theatertreffen, voor zijn verdiensten voor het Duitse theater. Eveneens in 2014 nam hij de Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs in ontvangst. Deze oeuvreprijs wordt jaarlijks door het fonds toegekend aan een persoon of instelling met een grote staat van dienst op gebied van cultuur of natuur in Nederland.

Theater moet de onrust tastbaar maken
Johan Simons
De Liefhebber met Johan Simons

Vorig jaar besloot Simons terug te keren naar NTGent als artistiek directeur, mede omdat hij heimwee had naar zijn huis in de Betuwe en zijn gezin en vrouw, de actrice Elsie de Brauw. Tot 2017 is Simons intendant van de Ruhrtriënnale. Hij opende zijn seizoen toen met de locatievoorstelling ‘Accattone’ (Pasolini), een grootschalige coproductie van NTGent en de Ruhrtriënnale i.s.m. Het Collegium Vocale. Met deze productie komt hij terug waar hij zich het beste voelt: op locatie, met zijn voeten in de modder, ver weg van de chique schouwburgen, om in grote hallen en vervallen gebouwen theater te maken. Over de gewone man en zijn problemen, zoals vroeger bij Hollandia. Met de muziek van Bach, één van zijn eerste muzikale herinneringen.

In het seizoen 2016-2017 regisseert Simons ‘De vreemden’ op locatie (een coproductie van NTGent en de Ruhrtriënnale) en ‘Onderworpen’ (naar ‘Soumission’ van Houellebecq), een coproductie met Action Zoo Humain. Vanaf 2018 combineert hij het artistiek leiderschap van NTGent met dat van Schauspielhaus Bochum en Theater Rotterdam. 

Meer info over Johan Simons en NTGent vindt u hier.

Op het programma:

  • Johann Sebastian Bach: Mattheuspassie BWV244: O Haupt voll Blut und Wunden door Collegium Vocale o.l.v. Philippe Herreweghe - Harmonia Mundi HMC 951676-78 - [0:02:11]

  • Frédéric Chopin: nr. 3 in F uit 3 Walsen op.34 door Ingrid Fliter, piano - EMI 698351 2 - [0:02:22]

  • Johann Sebastian Bach: 3. Wir zittern und wanken uit Cantate BWV105 Herr, gehe nicht ins Gericht mit deinem Knecht door Hana Blazikova, sopraan; Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe - PHI 006 - [0:05:28]

  • Richard Wagner: Vorspiel/Prelude uit Das Rheingold (Vorabend) (uit "Der Ring des Nibelungen") door Orchester Der Bayreuther Festspiele o.l.v. Daniël Barenboim - Warner Classics 2564-62091-2 - [0:04:14]

  • Arne Deforce/Mika Vainio: Phlegethon (Stream Of Fire) door Arne Deforce, cello; Mika Vainio, elektronika - Editions Mego eMego-187 - [0:04:00]

  • Giuseppe Verdi: Piango, perché mi parla... uit Simon Boccanegra door Thomas Hampson, bas; Carlo Colombara, Jacopo Fiesco; , JWiener Symphoniker o.l.v. Massimo Zanetti - Decca 478 5354 - [0:03:48]

  • Ludwig van Beethoven: 4. Finale. Presto uit Symfonie nr.9 in d op.125 door Melanie Diener, sopraan; Petra Lang, mezzosopraan; Endrik Wottrich, tenor; Dietrich Henschel, bas; La Chapelle Royale;Collegium Vocale;Orchestre des Champs-Elysées o.l.v. Philippe Herreweghe - Harmonia mundi 901687 - [0:07:26]

  • Edgar Varèse: Amériques (voor orkest) (fragment) door Concertgebouworkest Amsterdam o.l.v. Riccardo Chailly - RN Classics MCCM-97033(13) - [0:03:36]

  • Igor Stravinski: I La tresse uit Les Noces (Russische choreografische scènes) door Nadine Koutcher, sopraan; Natalya Buklaga, mezzosopraan; Stanislav Leontieff, tenor; Vasiliy Korostelev, bas; Koor en Orkest Musicaeterna o.l.v. Teodor Currentzis - Sony Classical 88875165122 - [0:04:59]

  • Franz Schubert: tekst: Wilhelm Müller: XII Auf dem Flusse uit Die Winterreise, op. 89 D 911 door Georg Nigl, bariton; Andreas Staier, piano - Klara 603105 - [0:03:35]

  • Franz Schubert: tekst: Wilhelm Müller: XII Rückblick uit Die Winterreise, op. 89 D 911 door Georg Nigl, bariton; Andreas Staier, piano - Klara 603105 - [0:02:05]

  • Claude Vivier: Bouchara (fragment) door Susan Narucki, sopraan; Schönberg Ensemble; Asko Ensemble o.l.v. Reinbert de Leeuw - Philips 454 231-2 - [0:03:37]

  • György Ligeti: III Movimento preciso e meccanico uit Kammerkonzert (voor 13 muzikanten) door Schonberg Ensemble o.l.v. Reinbert De Leeuw - WEA/Warner Classics/Teldec 8573-83953-2 - [0:03:35]

  • Olivier Messiaen: V Louange à l'Eternité de Jésus uit Quatuor pour la fin du Temps (voor viool, klarinet, cello en piano) door Het Collectief (Martijn Vink, cello; Thomas Dieltjens, piano) - Fuga Libera FUG-540 - [0:05:51]

Johan Simons schreef in het gastenboek:
Geweldig om over muziek te mogen praten. De kunst der kunsten.
Ligeti, Bach, Messiaen, Vivier, Verdi.
Jullie zijn groots.
Johan Simons

De Liefhebber

Katelijne Boon duikt in het muzikale verleden en de platenkast van een bekende muziekliefhebber.

Presentatie: Katelijne Boon

Samenstelling: Katelijne Boon

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via deliefhebber@klara.be

Elke zaterdag, telkens van 10 tot 12 uur op Klara, klara.be en de Klara-app
Nadien is de uitzending nog 4 weken lang te herbeluisteren via de site en de app