Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
De Liefhebber met Koen Peeters

De Liefhebber met Koen PeetersKlassieke muziek

Katelijne Boon duikt in de platenkast en de muzikale herinneringen van schrijver Koen Peeters (Turnhout, 1959). Een heruitzending van De Liefhebber van 9 september 2017. Zijn nieuwste roman ‘De mensengenezer’ was toen net genomineerd voor de ECI Literatuurprijs 2017. Twee maanden later won Koen Peeters de begeerde literatuurprijs en kreeg hij er de lezersprijs bovenop. En nu staat hij op de longlist voor de Libris Literatuur Prijs 2018.
Foto van Koen Peeters

Koen Peeters © Koen Broos

Koen Peeters studeerde communicatiewetenschappen en antropologie aan de KU Leuven. Hij is kernredacteur van het literaire tijdschrift DW B én de auteur van een rijk en veelbekroond oeuvre . Met ‘De postbode’ won hij de NCR-prijs, ‘Grote Europese Roman’ stond op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs en werd in verschillende talen vertaald. Met zijn roman ‘De bloemen’ won hij in 2010 de F. Bordewijk-prijs. Zijn voorlaatste roman ‘Duizend heuvels’ kreeg in 2013 de E. du Perronprijs. In ‘Miavoye’ zijn recente Van Ostaijenproject (samen met Pascal Verbeken, Peter Holvoet-Hanssen en schilder Koen Broucke) zocht hij de plek op waar Van Ostaijen stierf.

Peeters groeide op in het Kempense Gierle, maar bleef in zijn boeken meestal ver weg van Kempense sparrenbossen. Tien jaar geleden maakte hij indruk met ‘Grote Europese Roman’. ‘Duizend heuvels’, de voorganger van ‘De mensengenezer’, speelde zich af in Rwanda. In ‘De mensengenezer’ neemt hij de lezer mee naar de boeren van de Westhoek en Congolese mensenkinderen Congo. “Het is niet zomaar een boek over Congo, het is een roman die een heel leven vertelt.” Sterk geïnspireerd door het leven en de ervaringen van Renaat Devisch, zijn professor antropologie, waaraan hij een draai heeft gegeven.
In deze laatste roman, zijn dertiende intussen, komen heel wat van zijn fascinaties en obsessies samen, schrijver, antropoloog. 

De lezer is ook een kunstenaar, hij maakt samen met de schrijver een boek.
Koen Peeters
De Liefhebber met Koen Peeters, v2

Peeters wil vooral “wezenlijke” boeken schrijven. Dat bewees hij ten volle met zijn Rwanda-roman ‘Duizend Heuvels’, “waarin ik een compleet land in mijn hoofd heb geadopteerd. Als je deze roman dichtslaat, moet je meteen naar Rwanda willen afreizen. Ik wil de lezer deelgenoot maken van de betovering die ik heb beleefd." En 'De mensengenezer’ is geen zweverige, foute Congoroman. Peeters zoekt bij wit en zwart naar de formule die verklaart waarom we worden wie we zijn.
“Dat is wat de antropologen doen, heel ver van huis gaan en door een telescoop terugkijken naar hoe je kinderen in de tuin spelen en hoe je vrouw bezig is in het huis. Plots begrijp je je eigen gewoontes omdat je in een andere omgeving bent en kijkt vanuit een ander perspectief. Dat is de antropologische beweging: je helemaal losmaken, participeren aan de andere cultuur en dan terugkijken naar je eigen cultuur.”

Naar muziek kijkt Koen Peeters vaak met een antropologische bril, bijvoorbeeld in zijn keuze voor Graindelavoix of Mozarts Zauberflöte.

Op het programma:

Pieter Leemans: Mars van de Belgische Parachutisten door De Koninklijke Muziekkapel van de Belgische Gidsen o.l.v. Norbert Nozy - World Wind Music WWM 500.102
Wolfgang Amadeus Mozart: Die Zauberflöte KV620: Der Vogelfänger bin ich ja door Gerald Finley, bariton; English Baroque Soloists o.l.v. Sir John Eliot Gardiner - Archiv 449166-2
Johannes Ciconia: Le ray au soleyl door Graindelavoix o.l.v. Björn Schmelzer - Glossa GCD-P32106
Natacha Atlas & Jocelyn Pook: Adam's Lullaby door Natacha Atlas, zang; Melanie Pappenheim, vocals; Harvey Brough, psalterium; Jocelyn Pook, altviool; Strijkers van Praags Symfonieorkest - Tzadik TZ-7367 - 
Alberto Dominguez: Perfidia door Xavier Cugat and his Waldorf Astoria Orchestra - Frimeaux & Associes FA-5176
Johann Sebastian Bach: Ich will den Kreuzstab gerne tragen (aria) uit de Cantate Ich will den Kreuzstab gerne tragen, BWV56 door Peter Kooij, bas; Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe - Harmonia Mundi HMX-2908116
Wolfgang Amadeus Mozart: 2. Adagio uit Concerto nr.3 in G voor viool en orkest KV216 door Isabella Faust, viool; Il Giardino Armonico o.l.v. Giovanni Antonini - Harmonia Mundi HMC 902230.31

Johann Sebastian Bach/arr.Ferruccio Busoni: Wachet auf, ruft uns die Stimme BWV645 door Jan Michiels - Klara MMP-025
Johann Christian Bach: Cara, la dolce fiamma (aria) uit Adriano in Siria door Philippe Jaroussky, contratenor; Le Cercle de l'Harmonie olv Jérémie Rhorer - Virgin Classics 50999-685726 0-0
Joseph Haydn: 2. Adagio uit Symfonie nr.6 in D Le Matin door Freiburger Barockorchester - Harmonia mundi 901767
Frédéric Chopin: III Mazurka nr. 3 in F groot, uit "Vier mazurkas, op. 68" door Arthur Rubinstein - RCA RD-85171-2
Nikolai Kedrov: Otce Nash door Dulce Lovanium - Klara 00289-4762959 7
Stefano Landi: Passacaglia della Vita door Rosemary Standley, zang; Dom La Nena, cello - Air Rytmo
Philip Catherine: Galerie des Princes door Philip Catherine Trio : Philip Catherine, gitaar ; Tom Harrell, bugel; Hein Van De Geyn, bass - Criss Cross Criss-1061

In het gastenboek schreef Koen Peeters:
BOODSCHAP
van deze bescheiden, eenvoudige-smaak-hebbende literaire jongen:
DANK JE WEL
voor de 2 schone (soms heftige) muzikale uren, Katelijne (en merci voor je mee-zing-en)
Koen Peeters

Link naar het Krišjānis Barons Museum

 

Koen Peeters en Katelijne
Koen Peeters met de cd van Dulce Lovanium en Katelijne met 'De Mensengenezer'

De Liefhebber

Katelijne Boon duikt in het muzikale verleden en de platenkast van een bekende muziekliefhebber.

Presentatie: Katelijne Boon

Samenstelling: Katelijne Boon

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via deliefhebber@klara.be

Elke zaterdag, telkens van 10 tot 12 uur op Klara, klara.be en de Klara-app
Nadien is de uitzending nog 4 weken lang te herbeluisteren via de site en de app