Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Beluister De Liefhebber met Marlies De Munck

Beluister De Liefhebber met Marlies De MunckBlijf verwonderd!

Ze is muziek- en cultuurfilosoof, verbonden aan de UAntwerpen. Ze denkt en schrijft over muziek, film, literatuur en schilderkunst. Haar columns verschenen bij De Standaard, Knack en Tertio en haar boeken 'Waarom Chopin de regen niet wilde horen' (2017) en 'De vlucht van de nachtegaal' (2019) bij Letterwerk. En ze komt uit een muzikaal gezin. Vertelstof te over dus. Op vrijdag 3 juni 2022 zetelt Marlies De Munck in het Canvas-panel van de KEW Cello. Een heruitzending van 11 december 2021.

Marlies De Munck

Marlies De Munck is muziek- en cultuurfilosoof. Ze doceert muziekfilosofie aan Universiteit Antwerpen.
Ze publiceerde de essays 'Waarom Chopin de regen niet wilde horen, en andere vragen uit de filosofie van de muziek' (2017) en 'De vlucht van de nachtegaal, een filosofisch pleidooi voor de muzikant' (2019). Dat tweede boek is een emancipatorische tekst voor haar studenten aan het conservatorium die lijden aan faalangst en stress. Ze legt daarin uit waarom het sprookje van Hans Christian Andersen over de Chinese nachtegaal zo’n nuttig beeld is om vandaag na te denken over de problemen van de muzikant.
Ze geeft lezingen en schrijft over muziek, film, literatuur en schilderkunst, o.a. in haar columns voor De Standaard, Tertio en Knack.
Marlies De Munck werd geboren in een muzikaal gezin. Haar vader is pianist Roland De Munck, ze is de kleindochter van een violist en een pianiste. Ze studeerde rechten en filosofie aan de Universiteit Antwerpen en aan de KU Leuven, waar ze in 2012 promoveerde op een proefschrift over de betekenis van muziek.

In haar krantenstukken spreekt ze zich regelmatig uit over de neiging om klassieke muziek te verheerlijken in een onbeweeglijk canon of over, langs de andere kant, onze veranderde omgang met klassiek:

‘(..) de klassieke muziek van de afgelopen eeuw is weerbarstiger en vaak zelfs ondoordringbaar geworden. Misschien heeft ze daardoor veel luisteraars verloren. Maar ik vrees dat klassieke muziek van voor 1920 niet per se veel populairder is bij jongere generaties. En wie er wel naar luistert, doet dat zelden om zich te confronteren met de wereld. Wel integendeel. Haydn en Mozart glijden comfortabel voorbij op Spotify als onderdeel van een soort relaxatiekuur. Je kunt ze horen zonder ernaar te luisteren.’

Of ze denkt na over de de rol van nabijheid in de muziek:

‘Een optreden voor een live publiek is iets anders dan opnames in een studio. Niet omdat het imperfect is, maar omdat het op een uniek moment plaatsgrijpt. De tijd kan niet worden teruggespoeld. Je bent overgeleverd aan iets dat van buiten je komt. Niet alleen als luisteraar, maar ook als performer kan je niet anders dan je daarin smijten, omdat je met andere mensen bent. Normaal ga je niet midden in een optreden stoppen en zeggen: ‘Oei, dat was fout, ik begin opnieuw’.’

Meer informatie over Geert Hellings

Beluister De Liefhebber met Marlies De Munck

De Liefhebber met Marlies De Munck

Afspeellijst met lievelingsmuziek

We hebben een afspeellijst met de lievelingsmuziek van Marlies De Munck gemaakt. Die kan u via de speler hieronder beluisteren en delen:

Precies omdat muziek zo weinig tastbaar is, wordt ze vaak als de meest verheven vorm van kunst gezien. Ze verbindt je met iets dat je overstijgt.
Marlies De Munck
Not-On-Label-Daddys-Darlings-The-Big-Bang-Boys
Daddy's Girls

De Liefhebber

Katelijne Boon duikt in het muzikale verleden en de platenkast van een bekende muziekliefhebber.

Presentatie en samenstelling: Katelijne Boon

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via deliefhebber@klara.be

Elke zaterdag, telkens van 10 tot 12 uur op Klara, klara.be en de Klara-app
Nadien is de uitzending nog 4 weken lang te herbeluisteren via de site en de app