Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Beluister De Liefhebber met Peter De Graef

Beluister De Liefhebber met Peter De GraefBlijf verwonderd!

In de laatste uitzending van 2021 liet Peter De Graef in zijn muzikale hart en herinneringen kijken. De acteur, auteur, theatermaker en zingever schreef recent nog 'Geen Kersentuin' voor Compagnie Cecilia en toert in het voorjaar van 2022 met Hullep, een muziektheatervoorstelling met Maaike Cafmeyer, geruggesteund door 3 top-muzikanten.

Peter De Graef

Peter De Graef (°1958) is even bevlogen als acteur, auteur en theatermaker. Van 1973 tot 1975 studeerde hij toneel, voordracht en dictie aan de Gemeentelijke Muziekacademie te Borgerhout en Merksem. Dora van der Groen vormde hem aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium te Antwerpen. Na zijn studies ging hij meteen aan de slag in het theater. Zo speelde hij vanaf 1979 in verschillende gezelschappen. Daarnaast schreef hij toen ook al zijn eerste werken.

In de meer dan veertig jaar dat hij theater maakt, reed hij een veelzijdig parcours. Hij werd bekend door rollen in tv series en kreeg als acteur veel lof, maar houdt zelf misschien nog het meest van het schrijven van theaterteksten dan van het podium of de camera.

In 1995 werd De Graef genomineerd voor een Louis d'Or voor zijn rol in "Who is afraid of Virginia Woolf". Voor "Henry" ontving hij in 1997 de Velinx Publieksprijs in Tongeren. In ditzelfde jaar werd "Itak" genomineerd voor de Signaalprijs. In 1998 won De Graef de Louis d'Or voor zijn rol in "De Wereldverbeteraar". De Taalunie Toneelschrijfprijs won hij in 2002 voor de productie "N!ks". Ook met zijn theatertheksten won hij tal van prijzen, zoals de Toneelschrijfprijs 2002 en de Vlaamse Staatsprijs Toneelliteratuur. Het cement van zijn levenswijze stukken is humor. Droevig transformeert zich altijd naar tragikomisch.

Hij werkte samen met diverse theatergroepen zoals o.a. Theater Malpertuis, De Werf, Paardenkathedraal en De Kolonie MT.
De Graef verwierf faam met zijn indringende theatermonologen zoals ‘Henry’, ‘Zoals de dingen gaan’ en ‘Stanley’. Die twee laatste stukken in samenwerking met Bo Spaenc, muzikant en artistiek leider van het muziektheatergezelschap Kolonie MT, die voor de muziek of het klankenlandschap zorgde.

In oktober 2021 bracht hij 'Wie ben ik? En gij?' uit, een boek waarin hij zich buigt over identiteit en hoe die zich verhoudt tot ons welzijn. 

Peter De Graef schreef voor en speelt met Maaike Cafmeyer ‘Hullep’ , een muziektheaterstuk dat toont hoe grensoverschrijdend gedrag alleen maar tot vernieling en krenking leidt, van de slachtoffers én de daders.Met Katrien, - vertolkt door Maaike Cafmeyer - en haar ongewenste sms-en producerende werkgever 'Mijnheer Van Wesemael', een messcherpe rol van Peter De Graef. Hullep reist van 6 januari 2022 tot 19 februari 2022 door Vlaanderen, geruggesteund door 3 top-muzikanten: Frans Grapperhaus, Tine Roelens en Sara De Smedt.

Met Geen Kersentuin, leverde hij een tragikomische vertelling over liefde en dood af. Deze theatertekst voor Compagnie Cecilia gaat over houden van en ergeren aan. En tussen de lijnen door heeft hij het ook nog eens over het klimaat en het nieuwe normaal. De Graef schreef dit toneelstuk op vraag van actrice Elise Bundervoet, die zelf werkte als palliatief verpleegster

Peter De Graef had geen zorgeloze kindertijd. Hij verloor op piepjonge leeftijd zijn moeder, had een vader met polio en werd als vijfjarige op kostschool gestuurd. Na jaren van zelfmedicatie en verslaving aan alcohol en hasj ging hij op zoek naar een andere weg doorheen zijn trauma’s. En die weg loopt via meditatie en zelfonderzoek. Dat werkt door in alles wat hij doet, zijn theaterteksten, de dingen die hij vertelt, de zit-sessies tijdens de lockdown.

De Graef mag dan 63 zijn, hij denkt nog niet aan zijn pensioen. ‘Ik ga gewoon door. Ik weet niet in welke vorm of wat er gaat gebeuren. Maar het leven is nog niet klaar met mij.’
‘Dus als ik blijf schrijven, dan om te tonen hoe je anders kunt kijken. De wereld ís niet lelijk, hij is niet kapot. Ik voel dat we behoefte hebben aan taal om over dat soort zaken te praten. Mijn werk gaat al jaren over hetzelfde, en tot mijn verbijstering krijg ik geen modder naar mijn kop. Integendeel, ik word gepusht om me uit te spreken.’

Muziek en geluiden zijn belangrijk in zijn stukken. Het gehoor is voor hem zo mogelijk een belangrijker zintuig dan de ogen. Hij ervaart praten ook als muziek. Een toneelstuk is een praatpartituur. Conflicten in een stuk worden volgens hem nooit geëvoceerd door de inhoud, maar altijd door de toon 'C'est le ton qui fait la musique'

Meer informatie over Peter De Graef

Beluister De Liefhebber met Peter De Graef

Afspeellijst met lievelingsmuziek

We hebben een afspeellijst met de lievelingsmuziek van Peter De Graef gemaakt. Die kan u via de speler hieronder beluisteren en delen:

Ik heb de donkerte van het leven nooit erg gevonden, want ze zorgt ervoor dat je het licht beter ziet.
Peter De Graef
De liefhebber Peter De Graaf

De Liefhebber

Katelijne Boon duikt in het muzikale verleden en de platenkast van een bekende muziekliefhebber.

Presentatie en samenstelling: Katelijne Boon

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via deliefhebber@klara.be

Elke zaterdag, telkens van 10 tot 12 uur op Klara, klara.be en de Klara-app
Nadien is de uitzending nog 4 weken lang te herbeluisteren via de site en de app