Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
De schoonheid van Margaret Kilgallen

De schoonheid van Margaret KilgallenKunst & Cultuur

Twintig jaar na de dood van Margaret Kilgallen reveleert de expo 'that’s where the beauty is' deze in Europa zo goed als onbekende Amerikaanse kunstenares. Volgens Jeroen Laureyns is het "een zeer mooie en fantastisch goed gepresenteerde tentoonstelling van een belangrijke vernieuwer in de kunst."
SFMOMA

Margaret Kilgallen, Untitled

De jonggestorven straat- en illustratiekunstenares Margarat Kilgallen (1967-2001) heeft met haar handgeschilderde tekeningen en installaties van nostalgisch vormgegeven woorden of fijngetekende figuren en voorwerpen de aantrekkingskracht van de straatcultuur van de Amerikaanse Westkust tot kunst verheven heeft. In Europa is ze amper bekend, maar de expo that's where the beauty is in het Bonnefantenmuseum in Maastricht brengt daar hopelijk verandering in.

Kilgallens esthetiek kent nostalgische en folkloristische kanten. Haar werk is sterk beïnvloed door de typografie van het oude Wilde Westen en de stijl van muralisten uit verschillende Latijns-Amerikaanse landen. Haar onderwerpen zijn vaak de beelden en mensen die ze om zich heen zag. Daarbij werd ze gedreven door een sterk sociaal engagement, zoals blijkt uit de vele referenties aan verschillende subculturen.

Kilgallen geloofde er heilig in dat vrouwen zichtbaarder moesten zijn binnen het visuele landschap en wilde een inspiratie zijn voor een jongere generatie vrouwen. Ze wilde
dat haar werk "de nadruk op wat er belangrijk is bij het kijken naar een vrouw" veranderde en vestigde standvastig de aandacht op de prestaties van vrouwen die waren vergeten, genegeerd of nooit echt erkend.

Onze recensent Jeroen Laureyns is alvast laaiend enthousiast over that’s where the beauty is. Hij ziet Kilgallen als "een soort vrouwelijke Basquiat, omdat haar kunst tot stand kwam in een Amerikaanse stad in volle crisis en neergang. Bij Kilgallen was dat niet New York, maar San Francisco waarin ze samen met haar man op treinen tekende en zich liet inspireren door de handgeschilderde reclameborden en de hele look & feel van de surfcultuur van de San Francisco Bay Area."

Het werk van Kilgallen is een vernieuwende mix van tekenkunst, illustratie, grafiek, typografie, straatkunst en Amerikaanse volkunst, zegt Laureyns. "En het is die rauwe, eerlijke kijk op de wereld in een kleurenpalet van een woestijnlandschap (bruin, geel, dofwit, af en toe een felle rode kleur, of sterke zwarte schaduwlijnen) die haar werk zo overtuigend maakt en een hele mooie vorm van melancholie oproept."

Jeroen Laureyns over Margaret Kilgallen

Espresso

Espresso, uw ochtendradio met pit! Ontwaak met rustige muziek, blijf op de hoogte van het culturele leven in Vlaanderen en ontdek wat Klara vandaag voor u in petto heeft.

Presentatie: Clara De Decker / Greet Samyn

Samenstelling: Vincent Goris/ Joris Preckler

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via espresso@klara.be

Elke weekdag van 06 tot 09 uur via Klara, klara.be en de Klara-app.
Nadien is de uitzending nog 24 uur lang te herbeluisteren via de site en de app.