Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
De viool van Mozart herleeft

De viool van Mozart herleeftKlassieke muziek

Spelen op een viool van Mozart. Voor veel violisten is dat waarschijnlijk een grote droom. Christoph Koncz, tweede violist bij de Wiener Philharmoniker, kon die droom waarmaken. Samen met Les Musiciens du Louvre presenteert hij ‘Mozart’s violin’.
Foto van Christophe Koncz die de viool van Mozart in handen houdt. © Andreas Hechenberger

De manier waarop Koncz op de viool moest spelen, was even wennen. Want de viool wordt bespeeld zonder op de schouder te rusten.

Op de cd van Christoph Koncz staan de vijf vioolconcerti van Mozart. Dat klinkt relatief gewoon, ware het niet dat hij dat doet op de originele viool van Mozart. Mozart speelde op die viool toen hij op zijn dertiende concertmeester werd in de hofkapel in Salzburg. Koncz kwam sinds zijn jeugd al vaak in het geboortehuis van Mozart en zag daar de viool liggen achter glas. Mark Janssens, presentator bij Klara: ‘Hij dacht: wat als we nu eens, zoals het hoort met een instrument, daarop spelen?’ Het personeel van het geboortehuis van Mozart keek hem even vreemd aan, want dat is nu niet meteen een alledaagse vraag. Maar hij kreeg toestemming. Janssens: ‘Ze hebben dus mooi met handschoenen die viool uit dat bakje gehaald en hem erop laten spelen. En hij kon het niet meer loslaten en had het gevoel dat hij er iets mee moest doen. Daarnaast klonk de viool nog behoorlijk goed. Al had hij het gevoel dat het instrument wat lui geworden was, het had wat oefening nodig. Maar het was wel perfect in orde op het gebied van het hout en de snaren.’ Het is natuurlijk niet verwonderlijk dat het instrument wat oefening nodig had, aangezien het om een instrument uit een museum gaat dat lange tijd niet bespeeld was.

Na acht jaar en honderden uren repetitie, maakte Koncz de opname met de viool samen met Les Musiciens du Louvre. De repetities moeten ook wel even wennen geweest zijn voor Koncz, want twee bodyguards die over je schouder zitten meekijken maak je ook niet elke dag mee. Het instrument is gebouwd in Beieren, Mittenweld. Op dat moment in de 18e eeuw werden er heel wat violen in dezelfde reeks gemaakt. Janssens: ‘Het is geen uitzonderlijk instrument ware het niet dat het door Mozart bespeeld is. We weten ook dat Mozart een bijzonder goede violist was en dat het publiek enthousiast was wanneer hij speelde. Maar we weten ook dat hij veel liever aan de pianoforte zat. Hij maakte er geen punt van dat hij bekend zou staan als grote violist. Zijn aandacht voor de viool was dan ook veel minder groot dan de pianoforte.’

Het bijzondere aan de cd is natuurlijk die viool. Maar Janssens weet niet of het echt een meerwaarde is. De klank van de darmsnaren komt wel duidelijk naar voren en zo weet je dat het om een oud instrument gaat. Maar op zich is dat niets nieuws. Janssens: ‘Het is een heel mooie versie. Maar ik vraag mij een beetje af, mocht dat verhaal er niet bij gehoord hebben, of we er dan ook zo uitgebreid bij stilgestaan zouden hebben.’

Beluister hieronder het gesprek met Mark Janssens.

Mark Janssens over Christoph Koncz en Les Musiciens du Louvre: Mozart’s violin

Espresso

Espresso, uw ochtendradio met pit! Ontwaak met rustige muziek, blijf op de hoogte van het culturele leven in Vlaanderen en ontdek wat Klara vandaag voor u in petto heeft.

Presentatie: Clara De Decker / Greet Samyn

Samenstelling: Vincent Goris

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via espresso@klara.be

Elke weekdag van 06 tot 09 uur via Klara, klara.be en de Klara-app.
Nadien is de uitzending nog 24 uur lang te herbeluisteren via de site en de app.