Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Nu op Klara:

"Een orkest is maar zo goed als de zaal"

"Een orkest is maar zo goed als de zaal"Klassieke muziek

Woensdag 11 januari wordt de nieuwe concertzaal van de Elbphilharmonie in Hamburg officieel geopend. Architecturaal oogt de zaal spectaculair en ook akoestisch zou de zaal tot de top behoren. Maar hoe belangrijk is een goede akoestiek? En wat zorgt er voor dat een zaal goed klinkt? Sieglinde vroeg het aan opnamespecialist Steven Maes.
Afbeelding van de Grosser Saal van de Elbphilharmonie

de Grosser Saal van de Elbphilharmonie

De zaal met het centraal podium en daarrond ‘terrassen’ is als publiek sowieso al een visuele beleving. Akoestiek werd de zaal ook tot in de puntjes uitgedacht door de gerenommeerde specialist Yasuhisa Toyota. Zo werd er bijvoorbeeld een ‘witte huid’ of ‘moon rock’ geplaatst, die opgebouwd is uit 10.000 gipsvezelplaten met een afzonderlijk gefreesde oppervlakte structuur om te zorgen dat de juiste frequenties worden geabsorbeerd of gereflecteerd. 

Woensdagavond krijgt het NDR Elbphilharmonie Orchestra de eer om de nieuwe zaal in de Elbphilharmonie in Hamburg plechtig te openen en dan zullen we dus voor de eerste keer echt kunnen horen of de Elbphilharmonie zo fantastisch klinkt als wordt gezegd. Kijken kan wel al, want op Google Maps kan je zelf al eens online 'rondwandelen' in de zaal en gangen van de Elbphilharmonie.

Audio engineer Steven Maes in Espresso

Espresso

Espresso, uw ochtendradio met pit! Ontwaak met rustige muziek, blijf op de hoogte van het culturele leven in Vlaanderen en ontdek, samen met Cara of Sieglinde, wat Klara vandaag voor u in petto heeft. 

Presentatie: Cara Van der Auwera / Sieglinde Michiel

Samenstelling: Els Van Hoof

Contact: espresso@klara.be