Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Elgar - Celloconcerto - Alisa Weilerstein - Daniel Barenboim

Elgar - Celloconcerto - Alisa Weilerstein - Daniel BarenboimBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Alisa Weilerstein, cello; Staatskapelle Berlin o.l.v. Daniel Barenboim Label: Decca 478 2735
Elgar - Celloconcerto - Alisa Weilerstein - Daniel Barenboim

Elgar - Celloconcerto - Alisa Weilerstein - Daniel Barenboim

Programma: Edward Elgar: Concerto in e voor cello en orkest op.85; Elliott Carter: Concerto voor cello en orkest; Max Bruch: Kol Nidrei op.47

In 2009 nodigde Daniel Barenboim de jonge Amerikaanse celliste Alisa Weilerstein uit om in zijn studio in Carnegie Hall het celloconcerto van Edward Elgar door te nemen. Met Barenboim aan de piano speelde Weilerstein toen het hele concerto, en ze was erg onder de indruk van de gedrevenheid en de kennis van de maestro. Toen die haar na afloop vroeg of ze met hem het werk in Berlijn wilde uitvoeren en opnemen, antwoordde ze dan ook maar al te graag met een ja. Weilerstein besefte wel dat ze haar grote bewondering voor Jacqueline du Pré een tijdje opzij moest zetten. Daarbij kwam natuurlijk nog het feit dat du Pré de echtgenote van Barenboim was geweest, en dat ze samen dikwijls het celloconcerto van Elgar hadden uitgevoerd en ook opgenomen (in 1970, bij CBS)! En dan was er ook nog de legendarische opname uit 1965 van Jacqueline du Pré, samen met het London Symphony Orchestra o.l.v. Sir John Barbirolli (bij EMI). Maar Alisa Weilerstein heeft in dit Elgar-concerto moeiteloos haar eigen stem en stijl gevonden: met haar zangerige, volle klank, en haar ernstige, bezonken stijl brengt ze feilloos het intens persoonlijke en intieme karakter van het werk naar boven: het tragische afscheid van een componist van een tijdperk (Elgar schreef zijn concerto in 1919, in de sombere periode na de Eerste Wereldoorlog) en van zijn leven als scheppend kunstenaar. De gedragen begeleiding van de uitstekende Staatskapelle Berlin o.l.v. Daniel Barenboim versterkt dit dramatische gegeven nog. Je kunt je afvragen of muziekliefhebbers die op zoek zijn naar een nieuwe versie van dit concerto even blij zijn met het tweede werk op deze cd, het celloconcerto uit 2001 van de vorig jaar overleden Amerikaanse componist Elliott Carter. De soliste is alleszins erg verheugd over deze koppeling, en dat hoor je ook in haar enthousiaste en krachtige vertolking. Weilerstein speelde het werk in 2012, en ze besprak het toen nog met de erg alerte en kwieke 103-jarige componist. Het is een verbazingwekkend compact concerto, met vele verschillende stemmingen en trekjes. Bij een eerste beluistering lijkt het eerder cerebraal, maar onder de oppervlakte schuilt een extreem dramatisch en ritmisch complex stuk. De orkestratie is erg spaarzaam en vernuftig, het lijkt soms wel een één-tot-één gesprek. Als bonus brengt Alisa Weilerstein nog een welluidende vertolking van een ander werk dat ze al sinds haar jeugd koestert: het mooie 'Kol Nidrei' van Max Bruch.

Bart Tijskens

Klara's oordeel