Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Is this the End? Part 2 Here’s the Woman! in de Munt: een frisse wind in het operagenre

Is this the End? Part 2 Here’s the Woman! in de Munt: een frisse wind in het operagenreBlijf verwonderd!, Podium

Albane Carèrre (the woman) en Sarah Defrise (the girl)Simon Van Rompay

Albane Carèrre (the woman) en Sarah Defrise (the girl)

Het plan om een triptiek te maken over drie seizoenen heen leefde al een tijdje in de hoofden van de makers Jean-Luc Fafchamps (componist), Eric Brucher (librettist) en Ingrid von Wantoch Rekowski (regisseur), maar door de coronacrisis kwam de uitvoering ervan in een stroomversnelling terecht. Zo ontstond “Dead little girl”, het eerste luik van de triptiek, in een recordtijd, en was alleen online te beleven in september 2020 op de website van de Munt. “Dead little girl” was de hallucinante trip door het voorgeborchte, een overgangsfase van leven naar dood, waarin een tienermeisje (sopraan Sarah Defrise) terecht kwam. De uitwerking was volledig filmisch.

“Here's the Woman” is het tweede deel van dit drieluik en daarin krijg je een mengvorm van audiovisuele opnames en een scenische (live) uitvoering. Ook hier bevindt het personage, dit keer een volwassen vrouw (mezzosopraan Albane Carèrre), zich in een toestand tussen leven en dood. Ze is op zoek naar spirituele rust maar wordt geplaagd door demonische figuren die weggelopen lijken te zijn uit de een schilderij van Jeroen Bosch. Het publiek -nu dus live aanwezig in de Malibranzaal- krijgt eerst een gesloten triptiek te zien. Eenmaal geopend door drie bevreemdende ceremoniemeesters, spelen zich daarop drie video’s simultaan af waarin de grenzen vervagen tussen verleden, heden en toekomst, tussen werkelijkheid en fictie. De beelden doen denken aan ellendige nachtmerries of ijldromen waarin een mens al eens vast komt te zitten ook in het echte leven. Maar wat is het echte leven? Misschien dromen wij ons leven en zijn we al dood? Dit soort vragen proberen de makers bij ons op te roepen.

De muziek van Fafchamps, gedirigeerd door Ouri Bronchti en gespeeld door een kamermuziekbezetting aangevuld met saxofoon, keyboards, elektrische gitaar en enkele traditionele percussie instrumenten, is vooraf opgenomen. Daarin hoor je zowel invloeden van middeleeuwse polyfonie van de Franco-Vlaamse meesters (in de koren) als flarden rockmuziek en hier en daar donderende orgelklanken (opgenomen op het orgel van de Zavelkerk). De solisten zingen live maar dat is niet altijd duidelijk zichtbaar en zo ontstaat opnieuw een ambiguïteit tussen realiteit en fictie. Net zoals in de enscenering van het limbo een gevoel van tijd en ruimte verdwijnt, gaat de muziek ongemerkt over van een barok lamento naar een emotionele popsong, van een ontroerend duet over eros en thanatos tussen sopraan en mezzosopraan naar een totaal extatische jazzrock waarin Miles Davis’ Bitches Brew niet ver weg is. De twee operastemmen zijn top!: Albane Carèrre met een prachtig diep timbre en gedragen lyriek contrasteert met Sarah Defrise (jonge musicus van het jaar Caecilia prijzen 2021) in haar nerveuze coloraturen en uithalen. De rockstem van Amaury Massion is misschien voor opera diehards even wennen maar zijn mooie timing en inleving maken zijn bijdrage evenwaardig. Ik ben zeer benieuwd naar deel 3 van Is This the End? waarin Amaury Massion, de verdwaalde man in het limbo, een centrale rol zal krijgen.

Is this the End? is een mijmering over leven en dood, gaat door merg en been en is toch niet zwaarwichtig. De voorstelling brengt een frisse wind in het operagenre, een soort verjongingseffect wat ook te zien is aan het publiek deze dagen in de Malibranzaal van de Munt. U kan daar nog altijd bij zijn want er zijn nog wat plaatsen vrij de komende dagen.

Sylvia Broeckaert

Is This the End? Part two: Here’s the woman. Nog op 22, 23 en 24 april te beleven in de Munt (Malibranzaal)
 

Recensie van Is This the End? Part one: Dead little girl

Fidelio

Fidelio, uw trouwe gezel op zondagmiddag, neemt u mee in een denkbeeldige opera met alles erop en eraan: een spetterende ouverture, een aandoenlijke aria, een dromerig duet of een levendig ensemble. Een imaginair concert krijgt u er bovenop met heel wat kamermuziek, concerto’s of symfonisch werk en de zangers blijven aanwezig om ons een liedbundel aan te prijzen, een cantate of aanstekelijke koormuziek en wie weet ook nog een verrassend toemaatje.

Presentatie: Sylvia Broeckaert

Samenstelling: Sylvia Broeckaert

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via fidelio@klara.be

Fidelio, elke zondag van 15 tot 18 uur via Klara, klara.be en de Klara-app.
Nadien is de uitzending nog 2 weken lang te herbeluisteren via de site en de app.