Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Ermanno Wolf-Ferrari: La Vedova Scaltra

Ermanno Wolf-Ferrari: La Vedova ScaltraBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Anne-Lise Sollied, sopraan; Henriette Bonde-Hansen, sopraan; Francesco Piccoli, tenor; Giogio Trucco, tenor; Franck Leguérinel, bariton; Jonathan Veira, bas; Evgueniy Alexiev, bariton; Koor van de Opéra van Montpellier; Orchestre National de Montpellier o.l.v. Erique Mazzola Label: Accord 4762675
Ermanno Wolf-Ferrari: La Vedova Scaltra

Ermanno Wolf-Ferrari: La Vedova Scaltra

Programma: Ermanno Wolf-Ferrari: La Vedova Scaltra

Bij Accord bestaat sinds kort een onderafdelinkje, met de naam Euterp, dat semenwerkt met de Nationale Opera van Montpellier, en het Nationaal Orkest van die stad. Eerder brachten ze al de onbekende opera La Campana Sommersa van Ottorino Respighi uit; die release werd zeer goed onthaald en nu is de beurt aan La Vedova Scaltra (1931) van de Venetiaanse componist Ermanno Wolf-Ferrari (1876-1948). Die titel kan je met een knipoog naar Franz Léhar vertalen als “De Listige Weduwe”, maar je krijgt hier een veel spitsvondiger, grappiger verhaal, gebaseerd op een komedie van de eveneens Venetiaanse, 18de-eeuwse toneelauteur Carlo Goldoni. Kort: de mooie weduwe Rosaura wordt benaderd door vier vrijers: een Engelse koele kikker, een Franse charmeur, een passionele Italiaan, en een bloedernstige Spaanse Grande. Zij is zeer vereerd met die aandacht en bijbehorende cadeautjes, maar heeft het luxeprobleem van de keuze. Dus zet ze een list op om de ernst van de vier te testen: ze doet zich om beurten voor als landgenote van elk van hen, en weet ze moeiteloos van de Venetiaanse schone af te leiden; behalve de Italiaan: die blijft trouw aan zijn aanbeden Rosaura, wijst de vermomde af, en gaat dus met de prijs lopen. Het betreft een zeer toegankelijke, vederlichte partituur, van opzet een beetje vergelijkbaar met de Rosenkavalier van Richard Strauss, maar dan op zijn Italiaans. Het geheel klikt ook erg afwisselend, door de verschillende muzikale stijlen die de goedmoedige karikaturen van de vier vrijers begeleiden. Daarnaaast krijgt u dan nog het Venetiaanse dialect van de knecht Arlecchino, en het amusante gekonkelfoes van de weduwe Rosaura en haar Franse kamenier Marionette. Zoals het Goldoni betaamt bevat het stuk ook een aantal imbroglioscènes, die de componist leuk muzikaal weet te spiegelen door het invoegen van drukke ensembles en meer van dat fraais. De cast wordt aangevoerd door de Noorse sopraan Anne-Lise Sollied die een zeer overtuigend personage neerzet, maar ook haar collega’s werken op voortreffelijk niveau, zodat het geheel een smakelijke, homogene indruk nalaat, onder leiding van dirigent Enrique Mazzola.

Johan Uytterschaut

Klara's oordeel