Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Ernst Wilhelm Wolf - Four Symphonies - Nicolas Pasquet

Ernst Wilhelm Wolf - Four Symphonies - Nicolas PasquetBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Franz Liszt Kamerorkest, Weimar o.l.v. Nicolas Pasquet Label: Naxos 8.557132
Ernst Wilhelm Wolf - Four Symphonies - Nicolas Pasquet

Ernst Wilhelm Wolf - Four Symphonies - Nicolas Pasquet

Programma: Ernst Wilhelm Wolf: Symfonie in Es - Symfonie in F - Symfonie in C - Symfonie in D

Platenlabel Naxos verrast weer met een interessante ontdekking. Ernst Wilhelm Wolf was kapelmeester aan het Hof van Weimar van 1772 tot 1791, en hij schreef 35 symfonieën. Sommige zijn verloren gegaan, maar hier zijn er vier die een mooi idee geven van de rijke muzikale verbeelding van deze componist. De wereld van de blazersserenades is nooit ver weg, dat blijkt duidelijk uit de manier waarop Wolf deze instrumenten inzet. Tegelijk bereikt hij een diepte in uitdrukking, die voor deze periode toch eerder ongewoon aandoet: het lange Andante van de Symfonie in F is daar een prachtig voorbeeld van. Eerste werk op het programma is de driedelige Symfonie in Es, een strak opgebouwd werk, vooral dan het openingsdeel. En toch behoudt Wolf ook de sfeer van een Divertimento: een knappe evenwichtsoefening! De uitvoering hier, door het Franz Liszt Kamerorkest o.l.v. Nicolas Pasquet is stijlvol en enthousiast, en zit vol dramatiek. Dat geldt trouwens voor heel deze cd. Jammer is dat het ensemble niet de klankcultuur en de verfijning heeft van meer gerenommeerde ensembles op gewone instrumenten, zoals de London Mozart Players of de Academy of St Martin in the Fields. In tutti klinkt dit orkest (en dan vooral de strijkers) soms wat hard, al kan dat ook wel aan de nogal directe opname liggen. De talrijke solo's van de houtblazers (fluiten, fagotten) worden wel met veel inzet en geestdrift geblazen. Voorts op deze cd na de al genoemde Symfonie in F, met het expressieve trage deel waarin Wolf ook delicaat gebruik maakt van een paar fluiten, een feestelijke vierdelige Symfonie in C, met een finale vol opera buffo-elementen en de plezierige, korte Symfonie in D, die deze verrukkelijke cd afsluit. Aanbevolen dus, voor wie deze componist wil leren kennen; anderen wachten misschien beter tot één van de andere vermelde orkesten, of een ensemble op oude instrumenten (Concerto Köln bijvoorbeeld) deze muziek opneemt.

Bart Tijskens

Klara's oordeel