Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Fasch - Concerto's - Il Gardellino

Fasch - Concerto's - Il GardellinoBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Il Gardellino Label: Accent ACC 242525
Fasch - Concerto's - Il Gardellino

Fasch - Concerto's - Il Gardellino

Programma: Johann Friedrich Fasch: Concerto's voor verschillende instrumenten

Johann Friedrich Fasch is in onze dagen veel minder bekend dan zijn beroemde tijdgenoten Georg Friedrich Telemann, Johann Sebastian Bach en George Frideric Handel, maar tijdens zijn leven kom hij rekenen op veel aanzien en waardering. Fasch schreef veel kerkmuziek en hij was ook hofcomponist; het grootste deel van zijn carrière bracht door hij als hofkapelmeester in Zerbst, nu een stadje in de Duitse deelstaat Saksen-Anhalt. In het cd-boekje noemt Jan de Winne van Il Gardellino Fasch terecht een van de belangrijkste vernieuwers in de overgangsperiode tussen Bach en Haydn. De werkdruk in Zerbst was enorm: Fasch moest naast kerkmuziek ook heel wat composities voor feestelijke gelegenheden schrijven, en daarbij kwam nog een pak administratieve taken. Maar toch was hij niet muzikaal geïsoleerd, want hij onderhield nauwe contacten met Graupner in Darmstadt, met Telemann in Hamburg en met Heinichen (met wie zijn muziek grote verwantschap toont) en Pisendel in Dresden. De componisten wisselden partituren uit, en ze speelden elkanders muziek. Het combineren van verschillende solo-instrumenten in één concerto was geen uitvinding van Fasch, maar hij deed dit wel op een heel eigen, herkenbare manier, zoals in het grootse, plechtige concerto voor drie trompetten, pauken, twee hobo's, fagot, viool solo, strijkers en b.c., waarmee deze cd feestelijk opent. Opvallend verderop zijn de donkere kleuren in het ongewone concerto voor twee oboe da silva (een andere term voor oboe da caccia), het stralende concerto voor twee fluiten en het concerto voor fagot. Het fijne trompetconcerto, waarmee de cd afsluit, is wellicht het bekendste werk van deze verzameling. Op de cover van het cd-hoesje vind je de namen van de verschillende, zonder uitzondering uitstekende, solisten niet terug. Het typeert de stijl en de aanpak van Il Gardellino: zij spelen hier als een hechte band (waarin toch alle ruimte blijft voor vele fraaie instrumentale solo's) met een verfijnde klankcultuur en een opmerkelijke ritmische zwier. Ook de sfeervolle, gedetailleerde opname, gemaakt in januari van dit jaar in AMUZ, is voortreffelijk.

Bart Tijskens

Klara's oordeel