Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Filip Tielens over Orestes in Mosul

Filip Tielens over Orestes in MosulKunst & Cultuur

Een bijna onmogelijk te doorbreken cirkel van wraak en weerwraak, dat is maar een van de parallellen tussen de Oresteia van Aeschylos en de situatie in Noord-Irak, aan de frontlijn met IS. Milo Rau bracht de twee samen, letterlijk en figuurlijk, door met zijn ploeg naar Irak te trekken en videobeelden van daar te integreren in zijn nieuwste voorstelling voor NT Gent. Het resultaat is volgens Filip Tielens even intens als indrukwekkend.
© Fred Debrock

Scènebeeld uit Orestes in Mosul

Filip Tielens over Orestes in Mosul

"De Oresteia is niet alleen de enige trilogie die ons is overgeleverd uit de klassieke oudheid en een van de grootste tragedies van de mensheid, maar geldt ook als stichtingsmythe van onze beschaving, waarbij het principe van de bloedwraak, de eeuwigdurende kringloop van het wreken, het "oog om oog", werd vervangen door de principes van rechtspraak, integratie en verzoening. Milo Rau brengt deze tragedie met een gemengd ensemble van Europese en Iraakse acteurs. Onderzoek en activiteiten in Mosul, waar IS in 2014 het Jihadi-kalifaat uitriep, maken deel uit van het maakproces.

Milo Rau vatte het idee op om een eigentijdse versie van Aeschylos' Oresteia te ensceneren toen hij in Noord-Irak, aan de frontlijn met IS, onderzoek deed voor zijn toneelstuk Empire (2016). "Het is alsof je tegelijk in een televisiebeeld en in een klassiek epos staat", aldus Rau. Hoe kan de niet-eindigende keten van geweld waarin de partijen in de Syrisch-Iraakse burgeroorlog en hun Westerse bondgenoten tegenover elkaar staan gestopt worden? In de eerste twee delen van Aischylos’ Oresteia lijkt er geen uitweg te vinden: de dood treedt er op als een domino-effect – Orestes wordt door de wraakgodinnen achternagezeten nadat hij zijn moeder Klytaimnestra en haar minnaar Aigisthos had vermoord. Hij deed dit uit wraak omdat zij beiden Orestes’ vader Agamemnon (en diens minnares Kassandra) hadden vermoord. Klytaimnestra had dan weer haar echtgenoot Agamemnon vermoord uit wraak omdat die hun dochter Iphigeneia had geofferd aan de wind om tegen Troje ten strijde te kunnen trekken. Enkel Athene kan dit geweld stoppen: ze bedaart de wraakgodinnen door die een plaats toe te kennen in de samenleving. Waar haat niet heeft geholpen, helpt nu de liefdevolle omarming.

Milo Rau laat de tragedie haar antieke grootsheid maar koppelt er met zijn internationale ensemble actuele vragen aan. Wat kan de Oresteia, gerepeteerd en geënsceneerd in West-Europa en Mosul, vandaag betekenen?" (bron: NTGent.be)

Orestes in Mosul is tot 7 mei te zien bij NT Gent en in het najaar ook in Brussel en Brugge. Meer info en tickets via de website van NTGent.

Espresso

Espresso, uw ochtendradio met pit! Ontwaak met rustige muziek, blijf op de hoogte van het culturele leven in Vlaanderen en ontdek wat Klara vandaag voor u in petto heeft.

Presentatie: Cara Van der Auwera / Sieglinde Michiel / Clara De Decker / Sander De Keere

Samenstelling week: Els Van Hoof
Samenstelling weekend: Greet Van ‘t veld

Contact: via de reageerknop in de Klara-app of via espresso@klara.be

Elke weekdag van 06 tot 09 uur en in het weekend van 07 tot 10 uur via Klara, klara.be en de Klara-app.
Nadien is de uitzending nog 24 uur lang te herbeluisteren via de site en de app.