Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Geniet opnieuw van 'De Vroolijke Tocht' met Michiel Hendryckx

Geniet opnieuw van 'De Vroolijke Tocht' met Michiel HendryckxBlijf verwonderd!

In juni 2011 kon u bij Klara luisteren naar 'De Vroolijke Tocht' met Michiel Hendryckx. Michiel is deze week te gast bij de collega's van Podgrond op Radio 1 om over die reeks te vertellen. Daarom kan u de hele reeks opnieuw beluisteren als podcast.
Het Roze Huis in Afsnee, waar Buysse woonde, en waar hij aan zijn Vroolijke tocht begonnen is

Het Roze Huis in Afsnee, waar Buysse woonde, en waar hij aan zijn Vroolijke tocht begonnen is

Fotograaf Michiel Hendryckx neemt de luisteraar mee op de vroolijke tocht die schrijver Cyriel Buysse precies honderd jaar geleden maakte met zijn automobiel doorheen Frankrijk. In oktober 1910 schreef Buysse zijn relaas neer in een eerste autoboekje, De Vroolijke Tocht. Een historisch reisverslag want rond de eeuwwisseling zijn verre reizen zeer uitzonderlijk. Buysse beschrijft de ongekende mogelijkheden van het nieuwe transportmiddel en Michiel Hendrickx doet met evenveel enthousiasme zijn tocht nog eens over. De Vrolijke Tocht is een radiodocumentaire in vier afleveringen van Rolly Smeets en Annick Lesage.

De auto is een vrije vogel
Meer dan honderd jaar geleden schreef de naturalistische schrijver Cyriel Buysse De Vroolijke Tocht. In gezelschap van drie jonge vrouwen had hij in oktober 1910 per automobiel een ‘Tour de France’ gemaakt, 5000 km doorheen Frankrijk. Rond de eeuwwisseling waren verre reizen uitzonderlijk, en reisden de mensen vooral met de trein. Zeker in het economisch achtergebleven Vlaanderen was het bezit van een ‘automobiel’ revolutionair.

Mijn auto, mijn vrijheid. Buysse was er helemaal van in de ban: “De auto is een vrije vogel, die kan vliegen en kan zitten, een phantasist of een fantast, een renner of een droomer, een poëet of een zwoeger, in trouwe overeenstemming met den wil of met de fantasie van hem die hem bestuurt.”

Wat Buysse echt in vervoering brengt, is de mogelijkheid die de auto hem biedt om het échte Frankrijk te ontdekken: het platteland, de dorpen en de kleine provinciesteden. Van Parijs heeft hij een afkeer. Buysse gaat op zoek naar het Frankrijk dat beschreven werd door zijn grote literaire voorbeelden Emile Zola en Alphonse Daudet.

“De groote, gróóte gave van de auto is, dat men er mee komt in plaatsen, waar men anders nooit aan denken zou heen te gaan. Wie zal zich de moeite getroosten drie kwart van een dag in een kruipend locaaltreintje te verboemelen om ergens een streek of stadje te bezoeken, waar misschien wel een aardig, pittoresk gezicht, maar misschien ook een saaie teleurstelling wacht? De auto vindt die plekjes op zijn weg; zij komen vanzelf naar hem toe; en vindt hij ze niet aardig, hij hoeft er niet te blijven, niet te wachten op een of ander tragen, problematischen spoortrein: een draaitje aan den slinger en weg is hij, naar betere oorden.”

Hendryckx wordt Buysse
Precies een eeuw later, dag op dag begin oktober 2010, deed fotograaf Michiel Hendryckx De Vroolijke Tocht over. Hendryckx wordt zelf een beetje Buysse: hij observeert, romantiseert en brengt verslag uit van zijn eigen reiservaringen. Wat is er op honderd jaar veranderd en wat is hetzelfde gebleven? Onderweg reflecteert Michiel over de dubbelzinnige rol van ‘de automobiel’ en diept verhalen op uit zijn eigen ‘auto-biografie’.

Michiel Hendryckx houdt halt bij dezelfde plekken die Buysse beschreef:
- Bazeilles waar hij in het Maison des Dernières Cartouches mijmert over de Frans- Duitse oorlog van 1870
- De autovrije en ‘ontsmette’ Place Stanislas in Nancy
- Het winterverblijf van Maurice Maeterlinck in Grasse
- De molen van Alphonse Daudet, het Arles van Frédéric Mistral en Vincent van Gogh

Cyriel Buysse en Michiel Hendryckx, ze hebben veel gemeen: beiden flamboyant francofiel, beiden bon-vivants en af en toe brombeer. Ze hadden vrienden kunnen zijn. Hendryckx's liefde voor Buysse dateert al van lang geleden. Als tiener was hij tegen de zin van zijn leraren Nederlands een verwoed lezer van Buysse. Buysse’s kortverhaal Het paard zorgt zelf voor een drastische ommekeer in zijn jonge leven. In de jaren zeventig maakte hij zelf een begin om het oeuvre van Buysse te hertalen en zijn buitenhuis in Frankrijk doopte hij Les Tantes als eerbetoon aan Buysse’s gelijknamige roman.

Klik hier en abonneer u op de podcast via onze podcast-pagina