Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Ghosts - Frédéric Chopin - Nino Gvetadze

Ghosts - Frédéric Chopin - Nino GvetadzeKlassieke muziek, CD

Uitvoerder: Nino Gvetadze, piano. Label: Challenge Classics CC-72768.
Hoes van de Chopin-cd van Nino Gvetadze

Nino Gvetadze in muziek van Chopin

Programma: 24 Preludes op.28 – Etude in es op.10 nr.6 – 2 Walsen op.69 – Scherzo nr.2 in bes op.31.

Nino Gvetadze werd 36 jaar geleden geboren in Tbilisi, waar ze ook opgroeide, maar vandaag woont ze in Amsterdam. Vandaaruit organiseert ze haar drukke internationale carrière. Gvetadze won enkele prijzen, waarvan de belangrijkste de tweede prijs was op de internationale pianocompetitie Franz Liszt in 2008. Ze nam ook al verschillende gewaardeerde cd’s op van pianowerk van componisten als Modest Moessorgski, Claude Debussy en Sergej Rachmaninov.

In de eeuw voor Chopin was de prelude een vrije muziekvorm met een vaak improviserend karakter, die een fuga inleidde of dienst deed als opener in een danssuite, of een suite voor luit, klavecimbel of orkest.
Chopin op zijn beurt hield vast aan het idee van een stuk zonder opgelegde structuur. Zo is een prelude bij hem een onafhankelijk stuk dat niets inleidt en waarvan de opbouw niet vastligt. Chopin koppelde de prelude ook los van de fuga, en maakte er een relatief kort werk van dat geen enkel vooropgesteld programma volgde: dat liet hem toe om pure muziek te schrijven, die aan elke classificatie ontsnapt. Chopin heeft elke prelude in een andere toonaard gecomponeerd. En in feite was dit zijn eerbetoon aan het gelijkaardig opgebouwde Das Wohltemperierte Klavier van Johann Sebastian Bach, waarvan hij dagelijks enkele delen speelde. Voorts vind je op deze Challenge-cd ook nog drie walsen: het op.34 nr.2, de lievelingswals van Chopin, en de 2 walsen op.69. Daarnaast nog de gevoelige 6e etude uit het op.10 en de beroemdste van zijn vier scherzo’s, het nummer twee.

Een aantrekkelijk en gevarieerd Chopin-programma dus, en wat speelt Nino Gvetadze dit alles gevoelig en mooi, en met een opvallend rijke pianoklank. In de preludes is het niet altijd gemakkelijk om bij alle technische moeilijkheden en virtuoze passages de poëzie en de melancholie te behouden: Gvetadze slaagt daar moeiteloos in. Zij combineert drama met verfijning, en karakter met lyriek. De walsen klinken vloeiend, spontaan, en toch is er de grootste zorg voor hun opbouw en muzikale lijn. In het tweede scherzo toont Gvetadze bravoure in overvloed, maar in het centrale deel is er ook eenvoud en een gevoelige zangerigheid.

Het is duidelijk: Nino Gvetadze is een te ontdekken pianiste!

- Bart Tijskens

Klara's oordeel