Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
"Girls don't do that!"

"Girls don't do that!" Klassieke muziek

Dat kreeg Marin Alsop te horen toen ze als jonge vrouw zei dat ze wou dirigeren. Maestro kiest 5 vrouwelijke topdirigenten! Maak vanaf maandag 24 mei kennis met Kristiina Poska, Alondra de la Parra, Mirga Gražinytė-Tyla, Speranza Scappucci en Elim Chan. Drie van deze vrouwen hebben ook een directe connectie met ons land.

Kristiina Poska

WE ZIJN ER NOG NIET

Vergis u niet! Een vrouw als dirigent is nog steeds geen absolute evidentie. Naar schatting 8 procent van alle dirigenten zijn vrouwen. En als je een lijstje maakt van de vrouwen die muziekdirecteur zijn van een orkest, en dus ook vaste dirigent, dan is dat kort. Te kort. Nog steeds. Enkele jaren terug was Marin Alsop de eerste vrouw die de Last Night of the Proms dirigeerde. Een evenement dus. Begin 21ste eeuw. En wanneer zal men bij de Wiener Philharmoniker de moed en - excuseer - 'de ballen' hebben om een vrouw het Weense nieuwjaarsconcert te laten dirigeren? 

GOED NIEUWS

Toch is er ook goed nieuws. De voorbije 20 jaar is er stap voor stap vooruitgang geboekt. Marin Alsop voelt zich niet langer een vreemde eend in de bijt. Jonge en ambitieuze vrouwen hebben een bondgenoot gevonden in orkestintendanten die de sprong willen wagen. Ook in ons land. De Opera van Luik heeft een vrouw als muziekdirecteur, Symfonieorkest Vlaanderen ook, net als Antwerp Symphony Orchestra, en ook bij Opera Vlaanderen staan vrouwen in de orkestbak. Het Belgian National Orchestra deed al ervaring op met Marin Alsop tijdens enkele edities van de Elisabethwedstrijd. Misschien heeft Brussels Philharmonic wel een vrouw in gedachten om 'the sky is the limit'-dirigent Denève op te volgen.

Hopelijk is het engageren van een vrouw als dirigent niet het resultaat van een opbod, een promotionele meesterzet of slechts een tijdelijk fenomeen. En blijven we dirigenten beoordelen op hun kwaliteiten, los van geslacht of welk ander criterium ook. 

WELKE VROUWEN IN MAESTRO?

Maesto kiest 5 vrouwen die al bewezen hebben dat ze geen eendagsvliegen zijn, en dat hun plaats in de wereld van de dirigenten dik verdiend is. 

Kristiina Poska is de chef-dirigent van Symfonieorkest Vlaanderen. Orkest en dirigent zitten niet stil. Ondanks (en misschien ook een beetje dankzij) de lange lockdown pakken ze de symfonieën van Beethoven aan. En met succes! Op maandag 24 mei laten we een concertopname horen van Poska met het Mozarteum Orchester Salzburg.

Alondra de la Parra is een Mexicaanse dirigente die door het Tonhalle Orchester Zürich werd uitgenodigd om een zonnig zuiders concert te dirigeren. Dinsdag 25 mei met o.a. het Concierto de Aranjuez van Rodrigo door de flamboyante gitarist Pablo Sainz-Villegas. 

Mirga Gražinytė-Tyla is naast een van de meest gevraagde vrouwelijke dirigenten ook moeder. Geen evidente balans. Na een schitterende periode als chef in Birmingham waar ze in 2022 van vaste dirigent overschakelt naar gastdirigent, ligt voor haar de weg open om een topjob binnen te halen. Concertgebouworkest, wake up! Woensdag 26 mei dirigeert ze in Maestro het vioolconcerto van Peter Tsjaikovski met Patricia Kopatsjinskaja. In concert in Los Angeles!

De Italiaanse Speranza Scappucci is kind aan huis in de Opera van Luik. Afgestudeerd in New York en een grote operafan. Die passie bracht haar al naar de Weense Staatsopera en naar de Semperoper in Dresden. Haar debuut-cd voor Warner Classics was met sopraan Marina Rebeka. Donderdag 27 mei in Maestro. 

Elim Chan sluit het rijtje af. Een paar jaar terug werd ze met veel toeters en bellen welkom geheten in Antwerpen als nieuwe chef van het Antwerp Symphony Orchestra. Ondertussen dirigeerde ze ook het Koninklijk Concertgebouworkest Amsterdam tijdens een feestelijke gala-avond. Deze zomer dirigeert ze ook The Cleveland Orchestra. In Maestro kan u op vrijdag 28 mei luisteren naar een concert met Elim Chan en violist Ray Chen. 

Mark Janssens