Ga naar de inhoudLuister live op radioplus
Giuseppe Verdi: Messa da Requiem

Giuseppe Verdi: Messa da RequiemBlijf verwonderd!

Uitvoerders: Eva Mei, sopraan/ Bernarda Fink, mezzo/ Michael Schade, tenor/ Ildebrando d'Arcangelo, bas Arnold Schoenberg Chor Wiener Philharmoniker o.l.v. Nikolaus Harnoncourt Label: RCA 82876 61244 2
Giuseppe Verdi: Messa da Requiem

Giuseppe Verdi: Messa da Requiem

Programma: Giuseppe Verdi: Messa da Requiem

Na zijn schitterende opname van het Requiem van Mozart, heeft Nikolaus Harnoncourt nu een al even indrukwekkende opname gemaakt van het Requiem van Giuseppe Verdi. Verdi componeerde het in 1874 ter gelegenheid van het overlijden van zijn geliefde schrijver Alessandro Manzoni, zijn literaire evenknie van de Italiaanse romantiek. Het zal wel toeval zijn dat Harnoncourt na zijn opname van Aida naar een ander werk van Verdi grijpt uit die periode. Sinds Aida (1871) had Verdi trouwens nog geen andere opera gecomponeerd en Otello zou pas in 1887 volgen. Hoewel dit Requiem vaak beschouwd wordt als een soort opera – en het in bepaalde passages ook de dramatiek van een opera laat klinken – is het Requiem zeker in de eerste plaats een religieus werk in de diepe betekenis van het woord, een bezinning over de dood, een uiting van de angst van de mens voor de dood en van zijn hoop op rust en bevrijding. Harnoncourt vertaalt dit op een heel treffende wijze in zijn interpretatie, waarin uiterste stilte en bezinning alterneert met angstaanjagende felheid. De typische scherpe dynamiek die Harnoncourt kenmerkt in al zijn opnamen vindt bij Verdi in zijn Requiem een perfect platform. Zoals we van Harnoncourt kunnen verwachten gaat hij terug naar de kritische uitgave van de partituur en naar enkele originele wensen die de componist in zijn correspondentie noteerde, zoals het gebruik van een trombone met pistons in plaats van een tuba en het vermijden van een scherpe klank in het koor om een verzacht effect te bereiken in deze dodenmis. De solisten vormen een bijna ideaal kwartet zowel in hun solofragmenten als in de samenzang, mooie stemmen die zich fijn naar de tekst zetten. Het Arnold Schoenberg Chor zingt nog beter dan zijn reputatie doet vermoeden en ook de Wiener Philharmoniker maken het geheel tot een fantastische luisterervaring.

Lucrèce Maeckelbergh

Klara's oordeel